حاشیه ای بر اصل

مطالبی درباره حاشیه های از قلم افتاده

حاشیه ای بر اصل

مطالبی درباره حاشیه های از قلم افتاده

حاشیه ای بر اصل

نکات ریز و حاشیه ای که به کارکرد و ماهیت اصل مطلب تاثیر دارند
کمیتی که بر کیفیت تاثیر میگذارند

نکاتی از حاشیه های محصولات و خدمات مرتبط با عرصه ارتباطات و اطلاعات و اینترنت

کامپیوتر قائم مقامی
فروشگاه خدمات و محصولات اینترنتی و ارتباطی بر بستر های
ADSL.TD-LTE-FD-lTE.FTTH.Wireless.Mobile Simcard
☎️ 04133252083
📱 09029909274
instagram.com/com_ghaemmaghami

#ایرانسل #آسیاتک #صفر.یک #پارس_آنلاین #شاتل #رایتل
#مودم #ADSL #TDLTE #4G #FDLT #LTE

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است


 

چرا TD-LTE بهترین اینترنت خانگی است؟

 

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنت ثابت در ایران، داشتن دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون قطعی است؛ مشکلی که این روزها با توجه به دو برابر شدن میزان مصرف اینترنت ثابت در کشور به علت افزایش مدت زمان حضور افراد در خانه، کاربران اینترنت را با مشکلاتی جدی روبرو کرده است. در حقیقت شناخت ویژگی‌های اینترنت خانگی پرسرعت و با کیفیت، تبدیل به یک مساله مهم برای هر یک از خانواده‌های ایرانی شده است.

بررسی تکنولوژی‌های ارائه اینترنت در ایران و شناخت کافی از مشکلات موجود در هر یک از فناوری‌های معرفی شده، به کاربران اینترنت کمک می‌کند تا فناوری و سرویس اینترنت خانگی مناسب را انتخاب کنند. باید دقت داشت که اینترنت خانگی ویژگی‌های خاص خود را می‌طلبد و این موضوع سبب می‌شود که اینترنت موبایل یا اینترنت 4G به عنوان جایگزین، پاسخگوی نیاز مشترکین خانگی نباشد.

اینترنت پرسرعت با کیفیت

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم، این روزها با توجه به افزایش ۱۰۰ درصدی میزان استفاده کاربران از اینترنت در ایران، شبکه دچار افت سرعت محسوسی شده است. شاید بتوان افت سرعت را مهم‌ترین مشکل این روزهای کاربران اینترنت همراه و ثابت در ایران دانست. در مورد علت افت سرعت در شرایط افزایش مصرف، نظرهای مختلفی بیان می‌شود اما وزیر ارتباطات در نشست روز جهانی ارتباطات، مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت افت سرعت در شبکه اینترنت ثابت کشور را غالب بودن تکنولوژی ADSL در بخش اینترنت خانگی بیان کرد. فناوری ADSL سال‌ها است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا جای خود را به فناوری‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر از جمله تکنولوژی TD-LTE داده است. TD-LTE به عنوان اینترنت ثابت بدون نیاز به خط تلفن، دسترسی به اینترنت را با سرعت دانلود تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار مشترکین قرار می‌دهد. همچنین بسیاری از کاربرانی که مشکل انتظار برای خالی شدن پورت مخابراتی را دارند، می‌توانند با استفاده از TD-LTE، اینترنت بی‌سیم را برای خانه خود فراهم کنند.

 

اینترنت پرسرعت مقرون به صرفه

مصرف اینترنت در سال‌های اخیر و به ویژه در دوره شیوع ویروس کرونا چندین برابر شده است و همین موضوع هزینه بیشتری را برای کاربران به دنبال داشته است. اینترنت موبایل یا اینترنت 4G به دلیل ساختار و هزینه‌های بالا، اغلب در دوره‌های زمانی کوتاه مدت و با حجم بسیار کم ارائه می‌شوند، در صورتی که امروزه نوع مصرف کاربران اینترنت خانگی تقریبا حرفه‌ای شده است و مشترکین نیازمند حجم بالایی از اینترنت هستند. اگر میانگین تعداد نفرات یک خانواده را ۴ نفر در نظر بگیریم، مقایسه هزینه خرید بسته اینترنت موبایل با ۱۰ گیگ حجم برای هر نفر از اعضای خانواده و در مجموع ۴۰ گیگ، ماهانه در حدود ۱۲۰ هزارتومان خواهد بود. در صورتی که هزینه یکی از طرح‌های اینترنت TD-LTE مبین‌نت با ۸۰ گیگ حجم برای سه ماه، ۱۴۵ هزارتومان محاسبه می‌شود. در واقع مدت زمان استفاده سه برابر و میزان حجم ارائه‌شده ۲ برابر خواهد بود. این بررسی نشان می‌دهد هزینه اینترنت یک خانواده با تهیه اینترنت ثابت بی‌سیم، در حدود یک سوم کاهش پیدا می‌کند. در حقیقت فناوری TD-LTE با به اشتراک گذاشتن دسترسی به اینترنت از طریق وای‌فای، اینترنت مقرون به صرفه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

راهنمای خرید سرویس TD-LTE 

در انتها طی بررسی‌های انجام شده می‌توان با اطمینان ادعا کرد که فناوری TD-LTE به‌عنوان یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌های ارائه اینترنت در ایران، سرعت دانلود ۱۰ برابر سریع‌تر را نسبت به ADSL در اختیار مشترکین قرار می‌دهد. مشترکین برای دریافت سرویس TD-LTE دیگر نیازی به پورت مخابراتی ندارند و می‌توانند با ثبت‌نام آنلاین، سرویس مبین‌نت را دریافت کنند. پینگ بسیار پایین سرویس TD-LTE سبب شده است که این سرویس، مناسب گیمرها باشد. همچنین آن دسته از کاربرانی که اینترنت TD LTE دارند می‌توانند اینترنتی مقرون به صرفه را با حجم مطلوب و سرعت بالا تهیه کنند.

 

  • حامد پورمهدی قائم مقامی



 

مهم‌ترین نکات امنیتی در هنگام استفاده از اینترنت

 

وب‌گردی، انجام خریدهای اینترنتی، دانلود نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های گوناگون از جمله موارد پرکاربرد استفاده از اینترنت پرسرعت هستند که رعایت نکات امنیتی در این امور کاملا محسوس است. عدم رعایت نکات امنیتی هنگام استفاده از اینترنت در این زمینه‌ها می‌تواند حتی گاهی فاجعه‌آفرین باشد زیرا شرایط را برای دستیابی هکرها به اطلاعات شخصی، اطلاعات حساب‌های بانکی و داده‌ها و فایل‌های موجود در دستگاه شما امکان‌پذیر می‌کند. بی‌تردید کلیک بر روی یک لینک ناشناس، دانلود فایل از وب‌سایت‌های غیرمعتبر و وارد کردن اطلاعات بانکی در درگاه‌های ساختگی می‌تواند آثار مخربی برای کاربران داشته باشد.

متخصصین امنیت سایبری نکاتی برای افزایش امنیت اطلاعات در فضای اینترنت ارائه کرده‌اند که رعایت آنها بسیار کاربردی است و می‌تواند مفید واقع شود. تغییر دوره‌ای رمز عبور، بروزرسانی دستگاه‌ها، اعتبارسنجی وب‌سایت‌ها در هنگام ورود و... از جمله نکات امنیتی پایه هستند که همه کاربران باید هنگام استفاده از اینترنت رعایت کنند، اما بی‌تردید این اقدامات برای محافظت از اطلاعات شخصی کافی نیست. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا به صورت جامع با مواردی که کمک می‌کند شما از اطلاعات خود در فضای مجازی محافظت کنید، آشنا سازیم.

افزایش امنیت حساب کاربری با استفاده از تایید هویت دو مرحله‌ای

ساخت اکانت در شبکه‌های اجتماعی و عضویت در وب‌سایت‌های مختلف معمولا نیازمند ارائه شماره موبایل یا ایمیل و تعیین یک رمز عبور  است اما در این بین برخی از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی علاوه بر صحت‌سنجی با شماره موبایل یا ایمیل و رمز عبور ثابت، قابلیت احراز هویت دو مرحله‌ای را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که بهتر است برای حفظ امنیت حساب کاربری حتما فعال شود. در روش تایید هویت دو مرحله‌ای، هنگام ورود به یک حساب کاربری خاص از طریق یک دستگاه جدید، علاوه بر وارد کردن رمز عبور ثابت، کد ارسال‌شده از طریق ایمیل یا پیامک برای صاحب اکانت را نیز باید وارد کنید. به عنوان مثال، اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران ایرانی، احراز هویت دو مرحله‌ای را برای کاربران خود اجرایی کرده است. این موضوع از هک شدن حساب کاربری شما تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

خطر ایمیل‌های جعلی (Fake) را جدی بگیرید!

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که در صندوق ایمیل خود با موارد ناشناس مواجه شوید. پس باید این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که در برخی موارد همین ایمیل­های ناشناس می‌تواند زمینه هک شدن سیستم رایانه­ای شما را مهیا کند. «تبریک! شما برنده سفر به دور اروپا شدید.» یا «شما برنده ۱۰۰ هزار دلار شده‌اید!» از جمله عنوان‌های وسوسه‌کننده ایمیل‌های جعلی هستند که تلاش می‌کنند کاربران ناآگاه را به باز کردن ایمیل و کلیک بر روی لینک درخواستی ترغیب کنند. بنابراین زمانی که با ایمیل­ ناشناس و مشکوک مواجه شدید، ابتدا آدرس ارسالی آن را به‌ دقت چک کنید تا اطمینان حاصل کنید که آدرس ایمیل صحیح است. همچنین از کلیک کردن روی لینک­های مشکوک و ایمیل­های ناشناس با این مضمون جدا خودداری کنید.

آنتی ویروس سپر امنیتی کاربران در اینترنت

این روزها بسیاری از کاربران اینترنت حداقل یک بار نام بدافزارهای اینترنتی مانند ویروس، تروجان و... را شنیده‌اند. بدافزارها، برنامه‌هایی هستند که می‌توانند نسبت به تخریب داده‌ها و جاسوسی بر روی سیستم یا تلفن همراه شما اقدام کنند. در اصل بدافزارها خرابکارانی هستند که می‌توانند به سیستم یا اطلاعات شما دسترسی داشته باشند اما خیلی جای نگرانی نیست زیرا با نصب یک آنتی‌ویروس مناسب می‌توان مانع فعالیت آنها شوید. یک آنتی‌ویروس قوی می­‌تواند فایل­ها و برنامه­‌های مخرب بالقوه را شناسایی و حذف کند. پس بی‌تردید یکی از ضروری‌ترین راه‌های تامین امنیت کاربران در هنگام استفاده از اینترنت، نصب آنتی‌ویروس معتبر است.

همه Wi-Fiهای عمومی امن نیستند!

دسترسی به اینترنت پرسرعت این روزها به یک نیاز ضروری در بین کاربران تبدیل شده است. با توجه به این نیاز، برخی از کاربران هنگام مراجعه به محیط‌های عمومی مانند ادارات و فروشگاه‌ها ممکن است با توجه به رایگان بودن اینترنت در چنین فضاهایی بخواهند از طریق Wi-Fi عمومی به اینترنت متصل شوند؛ در چنین مواقعی باید به این یک نکته مهم توجه داشت که در اتصال به Wi-Fi عمومی ممکن است برخی از دسترسی‌های سیستم شما در دسترس میزبان قرار گیرد. لذا در این مواقع بهتر است از اینترنت شخصی خود استفاده شود و در صورت نبود دسترسی به این نوع اینترنت، حتما از ایمن بودن آن مجموعه اطمینان حاصل پیدا کنید.

مبین‌نت با آگاهی از نیاز به اینترنت اختصاصی پرسرعت با قابلیت مدیریت میزان مصرف کاربران در فضاهای عمومی نسبت به پیاده‌سازی یک محصول تخصصی به نام HiSpot اقدام کرده است. در این سرویس ارائه پهنای باند اختصاصی مدیریت‌شده با ویژگی‌های یکپارچه‌سازی مدیریتی، اطلاع‌رسانی هوشمند، ارائه خدمات ارزش‌افزوده و به ویژه هویت بخشی به مشتریان، انجام می‌شود. همچنین هر کاربر در این سرویس یک رمز اختصاصی دارد. این سرویس در اختیار بسیاری از هتل‌ها و مراکز اقامتی قرار گرفته است.

دستگاه خود را بروزرسانی کنید

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، نصب آنتی‌ویروس یکی از الزامات ایمن بودن اطلاعات کاربران در هنگام استفاده از اینترنت است اما بی‌تردید بروزرسانی سیستم‌عامل، نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های موجود در دستگاه شما می‌تواند دیگر اقدام پیشگیرانه باشد، اقدامی که امنیت کاربران را تا حد قابل قبولی افزایش می‌دهد. علاوه بر این، بروزرسانی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها سبب می‌شود باگ‌های(مشکلات) موجود در نسخه‌های قدیمی نیز برطرف شود.

مقابله با فیشینگ و افزایش امنیت پرداخت اینترنتی

انجام تراکنش‌های بانکی در فضای اینترنت، نیازمند رعایت نکات امنیتی در بالاترین سطح خود است. یکی از اصلی‌ترین خطاهایی که در این زمینه رخ می‌دهد، انجام تراکنش‌های بانکی در درگاه‌های پرداخت اینترنتی فیک یا جعلی است که به اصطلاح به آن فیشینگ نیز می‌گویند. کاربران باید پیش از انجام تراکنش، اطلاعات واقعی فروشنده اینترنتی را بررسی کرده و نسبت به صحت آن مرجع اطمینان حاصل کنند. اگر قصد خرید اینترنتی دارید، همیشه به این نکته توجه کنید که بهتر است اطلاعات حساب بانکی و رمز عبور خود را در سایت­‌هایی که دارای https:// قبل از www نیستند وارد نکنید. کارکتر S در https:// ایمنی سایت را نشان می‌دهد و سایتی که این کارکتر را ندارد و ممکن است نتواند از اطلاعات شما محافظت کند.

همچنین باید توجه داشت که برای انجام تراکنش‌های اینترنتی نباید کاربران اطلاعات حساب و کارت بانکی خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهند. حتما پس از انجام تراکنش اینترنتی، شماره پیگیری خود را یادداشت کنید هر چند ترجیحا بهتر است از صفحه پرداخت خود عکس(اسکرین شات) بگیرید تا در صورت مواجهه با مشکل احتمالی بتوانید پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

نماد اعتماد الکترونیک کسب‌وکارهای الکترونیکی یا Enamad نیز یکی دیگر از راه‌های ایجاد اعتماد در بین کاربران اینترنت و به خصوص خریداران آنلاین است. پس بهتر است در هنگام خرید از هر وب‌سایتی، نماد اعتماد آن را بررسی کنید.

نکته پایانی

نکات ذکر شده در این مقاله بخش مهمی از موارد امنیتی هستند که کاربران می بایست هنگام استفاده از اینترنت به آنها توجه کنند. جلوگیری از باز شدن پاپ‌آپ‌ها، بکاپ گرفتن(کپی) از اطلاعات مهم دستگاه بر روی هارد جداگانه، قفل‌گذاری فایل‌های شخصی، عدم نصب افزونه‌های ناشناس و پاک کردن حافظه «کش» تلفن همراه از جمله مواردی هستند که می‌توانند امنیت کاربران را هنگام استفاده از اینترنت تا اندازه قابل قبولی افزایش دهند. کاربران اینترنت در هر سن و با هر تجربه‌ای باید توجه به این نکات را جدی بگیرند.

 

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

اینترنت TD-LTE چیست؟

خدمات اینترنت بی‌سیم TD-LTE، جدیدترین فناوری ارائه اینترنت پرسرعت در کشور مبنی بر فناوری نسل ۴,۵ ثابت است که با سرعت بسیار بالا (تا ۴۰ Mbps) مناسبترین راه را برای دسترسی به شبکه اینترنت برای تمامی کاربران خانگی و سازمانی فراهم می سازد.سرعت و پایداری بالای خدمات اینترنت TD-LTE باعث شده این فناوری بهترین راهکار برای مشاهده فیلم آنلاین با کیفیت HD، دانلود فایل، بازی آنلاین، باز کردن سریع و آسان صفحات اینترنت، کاربری شبکه اجتماعی و ... باشد.


مزایای اینترنت TD-LTE نسبت به ADSL چیست؟

تا 10 برابر سرعت بیشتر آپلود
تا 10 برابر سرعت بیشتر دانلود
بدون مشکلات نویز و قطعی در خطوط تلفن
بدون مشکلات محدودیت ظرفیتهای مخابراتی و نبود پورت
بدون نیاز به خط تلفن ثابت برای برقراری خدمات اینترنت
نصب و راه اندازی سریع و آسان در کمتر از 72 ساعت
 

آیا مودم‌های اینترنت بی‌سیم TD-LTE قابلیت جابه‌جایی دارند ؟

به طور کلی در صورتی که محل جدید نیز تحت پوشش مناسب شبکه اینترنت بی‌سیم TD-LTE باشد، امکان جابه‌جایی مودم و استفاده از آن در محل جدید وجود خواهد داشت ولی در راستای دریافت خدمات اینترنت مطلوب با کیفیت و ثبات بالا، جابه‌جایی مودم از محل نصب آن‌ توصیه نمی‌شود و در صورت جابه‌جایی پشتیبانی انجام نمی‌گردد.
 

چگونه کیفیت سیگنال بهتری داشته باشیم؟

دریافت سیگنال مناسب برای مودم‌های TD-LTE نیازمند رعایت چند پارامتر است. این پارامترها در هنگام نصب توسط کارشناس نصب رعایت شده و مودم براساس آن‌ها نصب می‌شود اما اگر به هر دلیلی کیفیت اینترنت شما مناسب نیست، یکی از دلایل آن می‌تواند به‌هم‌ریختگی این پارامترها باشد. شما مشترکین گرامی می‌توانید طبق مراحل زیر پارامترهای مودم خود را تنظیم کنید.
مرحله اول: یکبار مودم خود را ریبوت (خاموش و روشن) نمایید. این کار باعث تلاش مجدد مودم برای اتصال به آنتن رادیویی می‌شود. معمولاً در اتصال مجدد، مودم سعی می‌کند با سیگنال‌های مناسب‌تری به شبکه متصل شود.
مرحله دوم: در آدرس‌بار مرورگر، آدرس 192.168.1.1 را تایپ نمایید و با نام کاربری و رمز عبور خود که درصورت عدم تغییر توسط شما، به‌صورت پیش‌فرض در پشت مودمتان درج شده وارد پنل مدیریتی مودم شوید.
مرحله سوم: این صفحه با توجه به نوع مودم شما می‌تواند متفاوت باشد. جهت مشاهده‌ی سیگنال‌های مودم نیاز است با توجه به مدل مودم خود که در پشت مودم تان درج شده، یکی از مسیرهای زیر را انتخاب نمایید.
AM3000: Wireless Configuration - LTE - Interface Info
AM3100V: LTE Configuration - Interface Info
GEMTEK125: Mobile Network - Status - LTE Information
B612: Setting - Device Information
SLC-130S: Status - LTE - LTE Status
TENDA: Information - Device Information
SLR-120S42G: Status - LTE - LTE Status
مرحله چهارم: در این صفحه روبروی شاخص RSRP یک عدد منفی درج شده است که هر چقدر مقدار آن به صفر نزدیکتر باشد قدرت دریافت سیگنال توسط مودم شما بهتر خواهد بود. در همین صفحه روبروی شاخص SINR عدد مثبتی درج شده که هرچقدر از 5 بیشتر باشد کیفیت سیگنال دریافتی توسط مودم شما بیشتر خواهد بود.
مرحله پنجم: مودم را در محل استفاده‌ی خود جابه‌جا کنید تا این پارامترها به اعداد مذکور (مرحله چهارم) نزدیک شوند. به یاد داشته باشید هر چقدر مودم در ارتفاع بالاتر مانند روی قفسه یا کمد و نزدیک پنجره قرار گیرد سیگنال بهتری دریافت خواهد نمود. اگر علیرغم انجام این مراحل، کیفیت اینترنت شما بهتر نشد با شماره‌ی پشتیبانی مرکز تماس اپراتورها تماس بگیرید.
 

چطور سرعت اینترنت سرویس خود را اندازه گیری کنم؟؟

یکی از بهترین و معتبرترین اپلیکیشن ها تست سرعت اینترنت، نرم افزار تست سرعت اوکلا (Ookla) می باشد که هم نسخه iOS و هم اندروید آن در مارکتهای اپلیکیشن موجود می‌باشد. همچنین، شما می توانید با مراجعه به وبسایت www.speedtest.net، سرعت سرویس خود را به صورت آنلاین اندازه گیری نمایید.
 

برای کنترل و مدیریت میزان مصرف اینترنت چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

شما می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی برای مشاهده و کنترل مصرف اینترنت خود استفاده نمایید که در زیر چند نمونه متناسب با سیستم عامل دستگاه شما معرفی می گردد:
لپتاپ: نرم افزار DU Meter
اندروید: اپلیکیشن Internet Speed Meter
iOS: اپلیکیشن My Data Manager
 

برای کنترل و مدیریت میزان مصرف اینترنت چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

شما می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی برای مشاهده و کنترل مصرف اینترنت خود استفاده نمایید که در زیر چند نمونه متناسب با سیستم عامل دستگاه شما معرفی می گردد:
لپتاپ: نرم افزار DU Meter
اندروید: اپلیکیشن Internet Speed Meter
iOS: اپلیکیشن My Data Manager

  • حامد پورمهدی قائم مقامی


 

مبین‌نت - بهترین ارائه‌دهنده اینترنت TD-LTE در ایران

هر وب‌سایت با یک نام شناخته می‌شود و علاوه بر آن، آدرس IP مخصوص خود را دارد. تفاوت IP با نام وب‌سایت در عددی بودن نمایش IP است. DNS یا Domain Name System زیرساخت یا پروتکلی است که امکان جستجو و گردش در فضای گسترده وب را برای کاربران فراهم می‌سازد. به عبارتی اگر کاربر یک نام یا آدرس وب‌سایتی را جستجو کند، DNS ارتباط این نام یا آدرس را با IP مربوط به آن برقرار می‌کند. البته DNS نیز توسط بدافزارها ممکن است با خطراتی مواجه باشد که پیشگیری از آن تا حد زیادی غیرممکن است. در این مقاله قصد داریم با مفهوم DNS و کارکردهای آن آشنا شویم و خطرات آن را شناسایی کنیم.

DNS چگونه کار می‌کند؟

هر آن چه که به اینترنت متصل می‌شود، فارغ از نوع تکنولوژی و دستگاه متصل شده، دارای یک IP مشخص است. همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، برای اینکه کاربر هنگام درج نام یک وب‌سایت بتواند صفحه مربوطه را مشاهده کند، یک واسطه‌ای در این بین باید نام آن وب‌سایت یا دامنه را تبدیل به IP ثبت شده کند. DNS همان پروتکل یا واسطه‌ای است که نام موردنظر کاربران را به IP تبدیل می‌کند و پس از شناسایی آن، صفحه موردنظر را به کاربران نمایش می‌دهد. به عبارت دیگر DNS در دنیای گسترده اینترنت و وب نقش یک چک لیست یا به عبارتی دیگر دفترچه آدرس را بازی می‌کند.
برای درک بهتر فرایند DNS آشنایی با DNS Server مفید خواهد بود. هر وب‌سایت یا دامنه حداقل یک DNS Server دارد، به این صورت زمانی که کاربران نام دامنه‌ای را جستجو کنند، DNS اطلاعات مربوط به دامنه آن وب‌سایت را از محلDNS Server جستجو و دریافت می‌کند. همچنین اطلاعات مربوط به DNS Server داخل پنل اصلی مدیریت دامنه برای مسئول آن قابل مشاهده است. ویژگی‌های DNS Server به میزان زیادی بر روی عملکرد DNS با محوریت یک دامنه یا وب‌سایت تاثیر می‌گذارد.

آشنایی با کاربردها و نحوه تغییرات تنظیمات DNS

DNS با استفاده از عمل ذخیره‌سازی، سرعت دسترسی به یک وب‌سایت را برای کاربران بالا می‌برد. در حقیقت حافظه پنهان DNS داده‌های درخواستی کاربر را ذخیره می‌کند و در دفعات بعدی درخواست کاربر، فرایند کوتاه‌تری را طی می‌کند. زمانی که زنجیره جستجو DNS کوتاه‌تر ‌شود، زمان بارگذاری بهبود پیدا می‌یابد و در نتیجه پهنای‌باند کمتری از کاربران اشغال خواهد شد.
برخی مواقع ممکن است کاربران با وارد کردن آدرس یک وب‌سایت یا جستجو نام آن، با پیغام خطا روبرو شوند. اگر این پیغام خطا مربوط به DNS باشد، می‌توان با استفاده از تعیین یا تغییر تنظیمات مربوطه، مشکل DNS را برطرف کرد. برای تغییر تنظیمات DNS مراحل زیر را طی کنید:
۱- ضمن جستجو Network and Sharing Center وارد قسمت مربوطه شوید.
۲- در صفحه باز شده، از منوی سمت چپ گزینه Change Adapter Settings را انتخاب کنید.
۳- اکنون اتصال خود به مودم مربوطه را پیدا کرده و با کلیک راست روی آن، وارد بخش Properties شوید.
۴- اکنون گزینه Internet Protocol Version 4 را از بین موارد موجود پیدا کرده و دوبار روی آن کلیک کنید.
۵- حالا روی گزینه Use the Following DNS Server address  بزنید و در بخش اول اعداد موردنظرتان را وارد کنید.
با استفاده از مراحل فوق می‌توان DNS دستگاه موردنظر را تغییر دهید البته نباید فراموش کرد که در نهایت برای اعمال این تغییرات حتما روی گزینه OK کلیک کنید.

خطرات پیرامون DNS

برخی از مواقع هکرها و بدافزارها با حملاتی که نسبت به DNS و دستکاری آن انجام می‌دهند، کاربران را به سمت سایت‌های مخرب هدایت می‌کنند. به این صورت که کاربر با جستجو نام یک وب‌سایت قصد ورود به صفحه موردنظر را دارد، اما حملات به DNS سبب تغییر اطلاعات شده و کاربر را هدایت به سمت صفحه‌ای خاص می‌کند که برای او مشکل‌ساز خواهد بود. باید در نظر داشت که مقابله با حملات و خطرات پیرامون DNS به میزان زیادی قابل انجام نیست.

جمع‌بندی

تمامی نکات ذکر شده نشان می‌دهد که DNS به خوبی توانسته است نقش زیرساختی خود را در انتقال از نام به آدرس IP موردنظر ایفا کند. البته بررسی این فرایند نشان می‌دهد که DNS علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، ممکن است کاربران را با خطراتی نیز مواجه سازد. «تروجان» و حملاتی که به «روتر» کاربران می‌شود در حقیقت تغییرات مخربی را در زمینه DNS به کاربران تحمیل می‌کند. برای ممانعت از حملات می‌توان از ابزارهای مختلفی برای ضبط تغییرات DNS استفاده کرد. همچنین در صورت نیاز به تغییر DNS دریافت مشورت از اپراتور به کمک کاربران خواهد آمد.

 

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

اسپلیتر راه ساده و ارزان برای فرار شما از نویز - صفرویک


اسپلیتر راه ساده و ارزان برای فرار شما از نویز

آذر ۱۲, ۱۳۹۹

اگر با مودم های خانگی سروکار داشته باشید طبیعتا نام اسپلیتر را شنیده اید و یا با آن کارکرده اید. تمامی مودم‌های خانگی که با خط تلفن کار می‌کنند از این قطعه فیزیکی استفاده می‌کنند. حال برای شما سوال پیش میاید که اسپلیتر چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم این وسیله کوچک اما کاربردی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

باید بدانید : نویز خط تلفن چیست و چرا خط ها نویز می گیرند؟

اسپلیتر

قطعه کوچک و کاربردیست و با خرید هر مودم باید یک اسپلیتر نیز تهیه کرد. اسپلیتر (Splitter)  یا نویزگیر در لغت به معنی جداکردن است، وظیفه این قطعه نیز جداکردن صدا و نویز از دیتای خط ثابت است. همانطور که میدانید اینترنت ADSL برروی خطوط ثابت تلفن راه اندازی می‌شود که در برخی مواقع شاهد وجود نویزها و قطعی اینترنت خواهید بود. به همین دلیل از این جداکننده ها استفاده می شود.

برای درک بهتر اسپلیتر یک توضیحی به اختصار میدهیم. یک قطعه ای با سه پورت، که یکی از مودم متصل می شود، یکی از تلفن و دیگری از پریز تلفن. گاها شده که هنگام استفاده از تلفن منزل اینترنت لحظه ای قطع می‌شود این امر به دلیل اشتباه بستن اسپلیتر است. دیدید! این قطعه کوچک چقدر مهم است.

نحوه عملکرد اسپلیتر یا نویزگیر چیست؟

 

نحوه عملکرد اسپلیتر

خطوط تلفن از دو سیگنال صوتی و داده ای تشکیل شده است. که برای استفاده از ADSL از سیگنال داده ای استفاده می شود. اسپلیتر وظیفه جدا سازی این دو سیگنال را از هم دارد طوری که هنگام تماس ها تلفن نویز نداشته باشد و اینترنت گاه و بیگاه قطع نشود. بطور کلی اسپلیترها پارازیت های موجود در خط تلفن را میگیرند و برای برقراری ارتباط چه با تلفن و چه با اینترنت با مشکل مواجه نمی شوید.

مناسب ترین محل برای اسپلیترها در ابتدایی ترین محل ورود خط تلفن است. اگر با نصب اسپلیتر بازهم خط شما نویز داشت حتما از یک جداکنده دیگر استفاده کنید و یا برای تعمیر آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید : صفرتا صد تنظیم مودم

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

مزایای غیر قابل باور فیبر نوری از نظر هزینه و کیفیت - صفرویک

 


مزایای غیر قابل باور فیبر نوری از نظر هزینه و کیفیت

شهریور ۲۸, ۱۳۹۸

چرا استفاده از اینترنت فیبر نوری اهمیت دارد؟ اتصال اینترنت از طریق شبکه‌های فیبر نوری به استانداردی طلایی برای انتقال سریع و با کیفیت بالای داده‌ها برای مشاغل تبدیل شده است. ماهیت نسبتا جدید این فناوری می‌تواند برخی از افراد را برای سرمایه‌گذاری در این تجارت ترغیب کند. فیبر به جای برق برای انتقال داده به نور متکی است و این باعث می‌شود اتصالات اینترنت فیبر نوری بسیار سریع تری (که قابلیت دستیابی به پهنای باند بالاتر را دارند) تسهیل کند. در این مقاله‌، شما مقایسه اینترنت فیبر نوری با کابل مسی استاندارد را در بخش هایی از جمله پهنای باند‌، سرعت‌، قابلیت اطمینان و دیگر موارد، مطالعه خواهید کرد.

مزایای اینترنت فیبر نوری از نظر تجاری

در حالی که اکثر تصمیم گیرندگان مشاغل از مزایای سرعت فیبر نوری آگاه هستند‌، مزایایی وجود دارند که کمتر شناخته شده هستند. هزینه کردن بر روی فناوری جدید می‌تواند خطرآفرین باشد‌، به خصوص برای سازمان هایی که به ارتباطات اینترنتی خود برای ارتباطات مشتری‌، بهره وری و همکاری متکی هستند.

پهنای باند در اینترنت فیبرنوری

1. پهنای باند

سرمایه گذاری در اینترنت فیبر نوری می‌تواند پتانسیل پهنای باند شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. زیرساخت سیم مسی و فناوری TDM از نظر ماهیت بسیار محدود هستند. از آنجا که این قابلیت در ابتدا فقط برای ارسال تماس صوتی طراحی شده بود‌، تقاضای پهنای باند خیلی زیاد نبود. به عنوان مثال‌، T-1 تنها می‌تواند ۱.۵ مگابیت بر ثانیه توان عملیاتی داشته باشد و به دلیل نحوه عملکرد سیگنالینگ الکتریکی‌، بسیاری از انواع اتصالات از طریق مس محدود می‌شوند.

اگر مدار دارای طولی بیشتر از از ۱۵۰۰۰ فوت باشد‌، اترنت پر پایه کابل مسی (EoC) معمولاً قابل استفاده نیست. برای سازمان هایی که در نظر دارند ارتباطات صوتی خود را به (Voice-Over-IP (VoIP تغییر دهند‌، داشتن پهنای باند شما به فیبر می‌تواند یک مسئله ضروری باشد.

سرعت اپلود و دانلود در فیبر نوری

2. سرعت آپلود و دانلود

آیا افزایش سرعت اینترنت فیبر نوری در مقایسه با مس قابل توجه است؟ پاسخ “بله” است.

بسیاری از مشتریان آنلاینی که از فیبر برای اتصال به شبکه ما استفاده می‌کنند می‌توانند داده‌ها را با سرعت ۱ گیگابیت در ثانیه انتقال دهند. این سرعت چند برابر سریعتر از سرعت تعریف شده در مورد سرویس پهنای باند اختصاصی است که دانلود ۲۵Mbps و  آپلود ۳Mbps را تعریف می‌کند.

وبلاگ فناوری NorthWest می‌نویسد که دانلود هایی که بیش از ۲۲ دقیقه با استفاده از اینترنت سیم مسی طول می‌کشد، می‌توانند با استفاده از اینترنت فیبر نوری، با صرف تنها ۸ ثانیه زمان، انجام شوند.

3. فاصله

سیگنال مربوط به شبکه‌های اینترنتی مسی با انتقال سیگنال از دفتر مرکزی (CO) کاهش می‌یابد. در ابتدا فیبر برای شبکه‌های طولانی استفاده می‌شد. دکل‌های تلفن همراه در مکان‌های از راه دور از کابل فیبر نوری برای اتصال برج به شبکه استفاده می‌کنند. طبق گزارش Blackbox Technology،‌، انواع خاصی از اتصالات فیبر را می‌توان به مدت تقریبا ۲۵ مایل منتقل کرد. در حالی که اکثر مراکز نیاز به انواع قدرتمند اتصالات فیبر ندارند، سیگنال شما در خطر تنزل در حلقه‌های مترو نیست که این مسئله به کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

4. امنیت

در عصری قرار داریم که توجه به امنیت شبکه سایبری از اهمیت بالایی برخوردار است، از اینترنت فیبر نوری به عنوان روشی مقرون به صرفه برای افزایش امنیت اینترنت شما نام برده می‌شود. کابل مسی را می‌توان با اتصال واسطه ای بر روی کابل مربوط به آن به سادگی رهگیری کرد و اطلاعات را به سرقت برد. قرار دادن یک اتصال رهگیر بر روی یک کابل اینترنتی فیبر نوری برای رهگیری انتقال داده‌ها بسیار دشوار است. همچنین شناسایی سریع سیم‌های در خطر افتاده آسان است زیرا این سیم‌ها به طور واضح امواج نوری ساطع می‌کنند.

امنیت فیبرنوری از نظر دمایی صفرویک

5. اطمینان

چندین عامل وجود دارند که زمانی که یک سازمان به اینترنت کابلی مبتنی بر کابل وابسته است، می‌تواند موجب قطع برق شود. نوسانات دما، شرایط آب و هوای شدید و رطوبت می‌تواند باعث از دست رفتن اتصال شما شود. کابل مسی قدیمی یا کهنه حتی می‌تواند خطر آتش‌سوزی ایجاد کند، به خاطر این مسئله که جریان الکتریکی را حمل می‌کند که می‌تواند تحت شرایطی حرارت ایجاد کند. نگرانی‌های مربوط به امینت مس شامل خطرات تداخل سیگنال‌های الکتریکی یا رادیویی هم می‌باشد. علاوه بر این، سیم‌های مسی در ساختمان توسط پرسنل شرکت تلفن قابل‌دسترسی هستند و گاهی اوقات آن‌ها می‌توانند اشتباه کنند و سیم‌های نادرست را قطع کنند. همچنین سیم‌های مسی به دفتر مرکزی شرکت تلفن بازگشت که در آنجا می‌تواند قطع اتصال رخ دهد. فیبر معمولا مستقل از شرکت تلفن، تجهیزات آن‌ها و نقاط پایانی آن‌ها است.

اندازه کابل در اینترنت فیبرنوری

6. اندازه کابل

سرعت اینترنت منتقل شده از طریق کابل مسی با وزن کابل مورد استفاده مستقیم ارتباط دارد. برای دستیابی به سرعت بیشتر برای یک کسب و کار، باید از کابل بیشتری استفاده شود که به فضای بیشتری در اتاق ارتباطات یک شرکت نیاز دارد. سرعت کابل فیبر به اندازه آن وابسته نیست و وزن آن به مراتب سبک تر از مس است. این امر باعث می‌شود تا فضای کمتری در اتاق‌های کوچک استفاده شود و فضای کمتری را نیاز داشته باشد.

 

7. هزینه

سرمایه گذاری در اینترنت فیبر در کوتاه مدت بیش از استفاده از کابل‌های مسی مس هزینه خواهد داشت‌، گرچه هزینه‌های آن به دلیل اینکه این گزینه در آینده بسیار رایج تر می‌شود‌، به شدت کاهش می‌یابد. در نهایت‌، کل هزینه مالکیت (TCO) در طول عمر استفاده از فناوری فیبر کمتر است. به سبب ماندگاری بیشتر فیبر نوری، نگه داری آن ارزان تر است و به سخت افزار کمتری احتیاج دارد.

8. استحکام بیشتر

کابل مسی یک فناوری نسبتاً ظریف است. به طور معمول‌، می‌تواند حدود ۲۵ پوند فشار را بدون آسیب دیدگی تحمل کند‌، به این معنی که می‌تواند به سادگی در طی عملیات روزمره در فضای ارتباطات یک شرکت به خطر بیفتد. در مقابل‌، فیبر می‌تواند در حدود ۱۰۰-۲۰۰ پوند فشار را تحمل کند‌، به این معنی که احتمالاً در حین انجام عملیات معمول آسیب نبیند.

سرمایه گذاری در اینترنت فیبر نوری

در حالی که نیازهای فناوری اطلاعات سازمانی می‌تواند به طرز چشمگیری متفاوت باشد‌، مزایای اینترنت فیبر نوری باعث می‌شود آن را به یک انتخاب فزاینده برای انتقال داده‌های تجاری تبدیل کند. شرکت هایی که سرمایه گذاری در فیبر نوری را انتخاب می‌کنند، معمولاً خیلی سریع در می‌یابند که هزینه‌های نگهداری، پتانسیل پهنای باند و سرعت بالای این فناوری اهمیت دارد.

قیبر نوری یا کابل مسی صفرویک

کابل فیبر نوری یا سیم های مسی؟

کدام نوع از سرویس ها برای شما مناسب تر است و بهتر است آن را  انتخاب  کنید ؟

کابل های فیبر نوری نسبت به کابل های مسی از تکنولوژی نوینی بهره میبرند. در کابل فیبر نوری برای انتقال دیتا ، از رشته های انعطاف پذیر شیشه ای استفاده شده است که مزایای بیشتری را فراهم آورده که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

در سرویس کابل های مسی معمولی ، از زیرساخت های تلفنی برای انتقال داده استفاده می شود. این نوع ارتباط برای انقال داده با تلفن شما مداخله نمیکند و شما می توانید همزمان از تلفن برای انتقال صدا استفاده کنید و در عین حال به اینترنت متصل باشید.

شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباط ثابت در ایران ، اکثرا اینترنت پرسرعت بر بستر کابل های مسی یا اینترنت ADSL ، ارائه میدهند.   در حال حاضر بیشتر نقاط ایران تحت پوشش کابل های مسی تلفنی می باشند بنابراین دلیل عمومیت سرویس اینترنت پرسرعت ADSL  در ایران می تواند دردسترس بودن این تکنولوژی باشد.

در سال های اخیر شبکه فیبر نوری در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته و در حال پر رنگ شدن است . اما سرویس اینترنت مبتنی بر کابل فیبر نوری در ایران ، تحت انحصار شرکت مخابرات ایران می باشد. همچنین شبکه فیبر نوری ایران تنها در مناطق و شهر های محدودی در دسترس می باشد.

کدام یک سریع تر و قابل اعتماد تر است ؟

1.کابل فیبر نوری از کابل های مسی بسیار سریع تر است

کابل فیبر نوری از کابل های معمولی بسیار سریع تر است زیرا اطلاعات  در لاین های اختصاصی  جا به جا می شود که که سرعت بیشتری نسبت به کابل را تسهیل می کند این اتفاق حتی در زمان اوج مصرف هم صدق میکند . گاها اینترنت فیبر نوری قابل اعتماد تر در نظر گرفته میشود زیرا این کابل ها از بسیاری از شرایطی که کابل های مسی حساس هستند ، نظیر نویز و … مصون میباشد.

2.اینترنت بر کابل فیبر نوری کمتر احتمال  ضعیف شدن  در زمان قطعی برق دارد

چون این کابل ها از شیشه ساخته شده اند هیچ برقی در کار نیست, این از کابل ها در برابر خطوط برق و تجهیزاتی که دارای برق با ولتاژ بالا  هستند محافظت میکند و همچنین به کاهش خطر آتش سوزی نیز کمک میکند.

3.اینترنت بر بستر کابل فیبر نوری ، در مقابل هک ایمن تر می باشد

تجهبزات شبکه خصوصی که در خانه شما نصب میشوند سرویس بر کابل  فیبر نوری را ایمن تر در برابر هک می سازد.

4.فیبر نوری در مقابل نوسانات دما در برابر سیم مسی مقاوم تر  است

کابل های فیبر نوری میتوانند در آب غوطه ور شود

هزینه اینترنت فیبر نوری در مقایسه با اینترنت ADSL چگونه است؟

اینترنت بر بستر کابل های فیبر نوری میتواند از ارائه سرویس اینترت کابل مسی  گران تر باشد . به این دلیل که تنها ارائه دهنده سرویس اینترنت بر کابل فیبر نوری شرکت مخابرات ایران است  این سبب میشود تا تعرفه های رقابتی در این زمینه وجود نداشته باشند

سوالات متداول


  1. چرا فیبر نوری نسبت به کابل مسی ارجحیت دارد؟
    فیبر به جای برق برای انتقال داده به نور متکی است و این باعث می‌شود اتصالات اینترنت فیبر نوری بسیار سریع تری (که قابلیت دستیابی به پهنای باند بالاتر را دارند) تسهیل کند.
  2. چرا با اینکه فیبر نوری بهتر است، هنوز بر بستر کابل مسی هستیم؟
    شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباط ثابت در ایران ، اکثرا اینترنت پرسرعت بر بستر کابل های مسی یا اینترنت ADSL ، ارائه میدهند.   در حال حاضر بیشتر نقاط ایران تحت پوشش کابل های مسی تلفنی می باشند بنابراین دلیل عمومیت سرویس اینترنت پرسرعت ADSL  در ایران می تواند دردسترس بودن این تکنولوژی باشد.
  3. آیا افزایش سرعت اینترنت فیبر نوری در مقایسه با مس قابل توجه است؟
    بله! بسیاری از مشتریان آنلاینی که از فیبر برای اتصال به شبکه ما استفاده می‌کنند می‌توانند داده‌ها را با سرعت ۱ گیگابیت در ثانیه انتقال دهند
  • حامد پورمهدی قائم مقامی


 

اتصال Point to Point یا p2p چیست؟ - صفرویک

3-4 minutes


اتصال Point to Point یا p2p چیست؟

آذر ۱۵, ۱۳۹۹

همه ما میدانیم که بیشتر فعالیت‌های امروزی بوسیله اینترنت انجام می‌شود و برای اینکه اینترنت به دست ما برسد نیاز به یک اتصال داریم. اتصال بوسیله سیم کشی و کابل تلفن که بسیار رایج است و تمامی ما برای اینترنت منازل استفاده می‌کنیم. ولی برخی از اتصالات از راه دور و از طریق وایرلس منتقل می‌شوند، به این اتصالات Point to Point  می‌گویند. در ادامه به طور جامع به اتصال P2P می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اتصال Point to Point

اتصال پویت تو پوینت، اتصال وایرلسی است که در مناطق بزرگ استفاده می‌شود که از سیمکشی گسترده برای انتقال اینترنت جلوگیری می‌کند. این فناوری از مبدا یک فرکانسی ساطع می‌کند و دریافت کننده ها با استفاده از آنتن‌های رادیویی قادر به دریافت این سیگنال ها هستند.

این اتصال بیشتر در موسسات ، ادارات و برج‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنچنین سرعت انتقال سرعت Point to Point نیز بسیار زیاد است بطوری که میتواند سرعتی تا ۱ گیگابیت را منتقل کند.

بازدید کنید : اینترنت ADSL

مزایای P2P

با ظهور این تکنولوژی و محبوبیت آن طبیعتا مزایای زیادی نیز دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

1. عدم تداخل در اینترنت

با وجود فرکانس‌هایی که از طریق وایرلس ارسال می‌شوند، دیگر از اختلالات سیم کشی مانند قطعی سیم و یا نوسانات سرعت اینترنت خبری نیست! اتصال نقطه به نقطه که از راه دور منتقل می‌شود هیچ وابستگی به خط تلفن ندارد و شما می‌توانید بدون نیاز به خط ثابت اینترنت خود را دریافت کنید.

 

2. سرعت بالا

شاید خیلی از افراد فکر کنند به دلیل اینکه اینترنت به واسطه وایرلس منتقل می‌شود سرعت پایینتری نیز دریافت می‌کنند، ولی باید گقت که سخت در اشتباه اند. این اتصال به دلیل شخصی بودن سرعت بالایی را منتقل می‌کند و اگر شما از آن استفاده کنید صاحب یک اینترنت پرسرعت خواهید بود.

ر

3. نصب سریع

Point to Point به دلیل عدم وابستگی به خطوط تلفن و مرکز مخابرات، دیگر برای راه اندازی زمان زیادی را صرف سیم کشی و خالی شدن ظرفیت مخابرات نمی‌کند و صاحبان اینترنت خیلی راحت می‌توانند سرویس خود را به P2P ارتقا دهند.

4. تاخیر کم

همانطور که میدانید اتصال دو نقطه به هم از راه دور باعث تاخیر در اطلاعات و نوسانات آن می‌شود. ولی اتصال نقطه به نقطه مستقیم بین دو نقطه مبدا و مقصد و بدون هیچ واسطه ای رد و بدل می‌شود که همین امر باعث وجود اینترنتی پرسرعت می‌شود.

5. نگهداری کم هزینه

منظور از نگهداری چیست؟ سرویس هایی که با استفاده از فیبر نوری و کابل های مخابراتی منتقل می‌شوند، شما را ملزم به استفاده از سخت افزارهایی برای نگهداری می‌کنند و به علاوه هنگام بروز مشکل باید متخصص و کارشناس‌هایی برای حل مشکل خدمت شما برسند که همین امر پرداخت هزینه را در پی دارد.

 

کلام آخر

بنا به همین دلایل و مزایایی که گفته شد بسیاری از افراد و صاحبان کسب و کار برای تامین اینترنت خود از اتصال Point to Point استفاده می‌کنند. به همین دلیل شرکت صفرویک با ارائه سرویس P2P مفتخر است تا به کسب و کارهای بروز و همچنین افرادی که در برج‌های مسکونی ساکن هستند کمک کند. اگر شما نیز پورت خالی در مرکز مخابرات خود ندارید و یا بنا به دلایل نمیتوانید از اینترنت ADSL استفاده کنید، اینترنت ویژه برج‌ها بهترین گزینه برای برای شماست!

 

  • حامد پورمهدی قائم مقامی


 

همه آنچه درباره گواهینامه SSL باید بدانید
- صفرویک

 

همه آنچه درباره گواهینامه SSL باید بدانید

آذر ۱۳, ۱۳۹۹

اگر سایتی دارید یا در حوزه‌ای مرتبط با وب سایت‌ها فعالیت می‌کنید، حتما گواهینامه امنیتی ssl شنیده‌اید و می‌دانید که بسیار پراهمیت است. اما اگر برای اولین بار است که این کلمه را می‌شنوید، با ما همراه شوید.

اگر در هنگام بادید از سایت‌ها به نوار آدرس مرورگر خود دقت کنید، متوجه وجود یک قفل یا نشان سبز رنگ در کنارآدرس سایت می‌شوید. این علامت وجود گواهی ssl  را در سایت بیان می‌کند.

SSL چیست؟

SSLچیست؟ SSL مخفف عبارت « Secure Socket Layer » و به معنای « لایه اتصال امن » است. در واقع SSL پروتکلی است که برای ایمن‌سازی اطلاعات رد و بدل شده مابین کلاینت و سرور طراحی شده است.  پروتکل ssl برای این طراحی شده است که یک هکر نتواند در بین راه، به اطلاعات انتقالی دست پیدا کند و آنها را تغییر دهد. در واقع لایه اتصال امن یا SSL ، لایه‌ای است که اطلاعات شما را رمزگذاری می‌کند و از افشای آن‌ها جلوگیری می‌کند.

تفاوت  http و  https

تفاوت HTTP HTTPS و تاثیر ان در گواهینامه امنیتی SSL

پروتکل‌هایhttp  و https هر دو برای انتقال اطلاعات هستند. http  داده‌ها را به صورت متن ساده انتقال می‌دهد بنابراین اگر هکری مابین وب سرور و مروگر قرار بگیرد، این اطلاعات را به راحتی در اختیار می‌گیرد. https داده‌ها را ابتدا رمزنگاری کرده، سپس انتقال می‌دهد. تفاوت دیگر http با https در سرعت بارگذاری وب‌سایت است. سرعت پروتکل https کمتر است.

دلایل استفاده از  ssl

اولین دلیل استفاده از گواهی SSL امنیت است. وقتی کاربر اطلاعات هویتی و رمز عبور خود را وارد یک سایت دارای SSL می‌کند، باید بداند که SSL از این صفحه (صفحه ورود با رمز عبور) به صورت کامل محافظت خواهد کرد. علاوه بر آن ممکن است محصول خاصی را از سایت خریداری کند. در این صورت اطلاعات کارت بانکی خود را در درگاه پرداخت وارد کند. درگاه‌های پرداخت معمولاً دارای این گواهینامه هستند؛ زیرا از تمامی اطلاعات به بهترین شکل محافظت می‌کنند. نبود گواهی  ssl راه را برای ورود یک بدافزار به سایت شما باز می‌کند. به همین دلیل وب‌سایت‌ها در حال استفاده از https هستند.

انواع SSL

سه نوع گواهی SSL وجود دارد:

1) DV

DV  یا « Domain Validation » اعتبار دامنه سایت را بررسی می‌کند( برای خرید دامنه حتما باید ابتدا به آنها مراجعه کنید). عموما وب سایتهای عمومی شخصی و شرکتها از آن استفاده می‌کنند. وقتی شرکت صادرکننده گواهینامه، نام دامنه را تأیید و احراز کرد، گواهینامه صادر می‌شود.(سامانه هایی مثل ایرنیک یرای دامنه های (IR ) اعتبار دامنه را بررسی می کنند.)

۲) OV

OV مخفف «Organization Validation» است. این گواهی مخصوص سازمان‌ها و کسب و کارهای اینترنتی بزرگ بسیار است و اعتبار آن بسیار بالا است. گواهینامه SSL-OV فقط به سازمان‌ها و اشخاص حقوقی تعلق می‌گیرد.

۳) EV

درجه اعتبار آن از نوع OV هم بیشتر است. پس از اخذ آن در مرورگر یک نشان سبزرنگ در کنار آدرس آن سایت نمایش داده می‌‎شود. شرکت‌هایی مانند گوگل این گواهینامه را می‌گیرند.

گواهی ssl چگونه صادر می‌شود؟

معمولا از شرکتی که هاست سایت خود را خریداری کرده‌اید، می‌توانید گواهی را خریداری کنید. برخی شرکت‌ها نیز اقدام به فروش گواهی SSL می‌کنند. هر سه نوع گواهی ssl به طریق خاصی صادر می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم

  1. برای گرفتن گواهینامه نوع DV، شرکت صادرکننده یک آدرس دامنه را اعلام می‌کند و ایمیلی را به آن ارسال می‌نماید. در آن ایمیل مشخصات و لینک تأیید دیده می‌شود که با زدن لینک تأیید، گواهی‌نامه صادر می‌شود.
  2. برای گرفتن گواهی‌نامه نوع OV تمامی مدارک ثبت شرکت را به صورت اینترنتی ارسال کند. وقتی درخواست قبول شد، تمامی مدارک ترجمه‌ شده و از طریق پست برای صادرکننده گواهی‌نامه ارسال گردد. وقتی گواهی‌نامه دریافت شد، تمام اطلاعات سازمان در آن نمایش داده می‌شود. می‌توانند از این نوع گواهی‌نامه برای شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی قابل استفاده است.
  3. دریافت گواهی ssl از نوع EV، نیاز به ارسال اطلاعات و اسناد بیشتر و دقیق‌تری دارد. اعتبار و قدرت نوع EV به حدی بالا است که می‌تواند گفت جعل هویت برای وب‌سایت‌هایی که از این گواهی‌نامه استفاده می‌کنند، اتفاق نمی‌افتد.

نتیجه گیری

شاید فکر کنید گواهینامه امنیتی ssl تنها برای فروشگاه‌های اینترنتی لازم است اما باید بدانید اهمیت این گواهی‌نامه به حدی بالا است که بسیاری از مرورگرها تصمیم دارند، وب‌سایت‌‎هایی که از این گواهی SSl  استفاده نمی‌کنند را مسدود کنند و این به معنای پایین آمدن اعتبار سایت شما است.

وجود این گواهی‌نامه برای گوگل بسیار مهم است چرا که امنیت اطلاعات کاربران را تضمین می‌کند و علاوه بر آن بر سئوی سایت شما نیز تاثیرات مثبت دارد.

 

  • حامد پورمهدی قائم مقامی


 

Plesk چیست؟
- صفرویک


Plesk یک کنترل پنل معروفی برای مدیریت هاست یک وبسایت است که برای دو هاست لینوکس و ویندور مورد استفاده قرار میگیرد. شما با استفاده از پلسک می‌توانید تمام وظایف مرتبط به هاست وبسایت و فعالیت‌های روزانه خود را به راحتی انجام دهید. در واقع Plesk پس از ورود خود تغییر بزرگی در زمینه هاست و مدیریت آن اینجاد کرده است. در ادامه به معرفی این کنترل پنل محبوب می‌پردازیم.

Plesk

پلسک یک نرم افزار مدیریتی است که با کمک رابط گرافیکی به مدیران سایت اجازه میدهند تا وظایف مربوط به هاست لینوکسی یا ویندوز از جمله مدیریت ایمیل‌ها، مدیریت dns، ایجاد حساب و… را انجام دهند. همچنین پایداری بالای این نرم افزار باعث شده تا مدیران سایت از هک شدن و نفوذ غیرقانونی ترسی نداشته باشند و در صورت بروز مشکل و اختلال در سیستم تمام اطلاعات آنها محفوظ می ماند.

سازگاری بالا

همانطور که ذکر شد پلسک در سیستم عامل های لینوکس و ویندوز قابل ارائه است که تمام نسخه های مختلف ویندوز و سیستم عامل لینوکس مانند دیبان، ردهت، فدورا و… را پشتیبانی میکند. همچنین امکان پشتیبانی از پایگاه داده‌های مختلف مانند MySQL، آپاچی، SQL Server، Ngnix و… را دارد. ناگفته نماند از زبان های برنامه نویسی تحت وب مانند php، perl، java، Ruby، Python و .NET نیز پشتیبانی می‌کند.

 

امینت بالا

پلسک با نرم افزار Fail2ban از حملات Bruteforce جلوگیری کرده و همچنین با استفاده از فایروال ModSecurity امکان ایجاد role های متنوع برای فایروال  و همچنین مسدود کردن آی پی های مربوط به هکر ها را خواهید داشت. پلسک جهت ارسال و دریافت اطلاعات رمزگذاری و ارتباط امن SSL پشتیابی کرده و جهت دسترسی به دامنه این پنل می توانید از HTTPS استفاده کنید.

 

 

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

بسمه ای تعالی

به نام خدائی که معین کننده روزی و تقدیرمان است
فرازهائی از آیه الکرسی مبارکه توسط استاد فرهمند
    
                    

  
 

 

  • حامد پورمهدی قائم مقامی