حاشیه ای بر اصل

مطالبی درباره حاشیه های از قلم افتاده

حاشیه ای بر اصل

مطالبی درباره حاشیه های از قلم افتاده

حاشیه ای بر اصل

نکات ریز و حاشیه ای که به کارکرد و ماهیت اصل مطلب تاثیر دارند
کمیتی که بر کیفیت تاثیر میگذارند

نکاتی از حاشیه های محصولات و خدمات مرتبط با عرصه ارتباطات و اطلاعات و اینترنت

کامپیوتر قائم مقامی
فروشگاه خدمات و محصولات اینترنتی و ارتباطی بر بستر های
ADSL.TD-LTE-FD-lTE.FTTH.Wireless.Mobile Simcard
☎️ 04133252083
📱 09029909274
instagram.com/com_ghaemmaghami

#ایرانسل #آسیاتک #صفر.یک #پارس_آنلاین #شاتل #رایتل
#مودم #ADSL #TDLTE #4G #FDLT #LTE

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

آشنایی با زیرساخت ابری ایرانسل

 

زیرساخت ابری ایرانسل چه ویژگی‌هایی دارد؟

۱۴۰۰/۰۱/۲۸

تعداد بازدید : ۳۲۳

    


یکی از جدیدترین راهکارهایی که توسط کسب‌وکار سازمانی ایرانسل ارائه می‌شود، خدمات زیرساخت ابری(Infrastructure as a Service- IaaS) است. این سرویس که از به‌روزترین تکنولوژی‌های حوزه خدمات ابری در دنیا می‌باشد، زیرساخت مجازی را به همراه اکثر افزونه‌های مربوط به آن در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد که به صورت آنلاین و در لحظه قابل ایجاد و استفاده است.

مزایای بسیار خدمات زیرساخت ابری  باعث شده که صنایع و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر دنیا از آن به خوبی استقبال کنند. امنیت بالا، کاهش هزینه‌ها، افزایش ثبات کسب‌وکار، افزایش چابکی، انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و اطمینان از پشتیبانی فنی از جمله این مزیت‌ها است. این سرویس با حذف محدودیت‌های استقرار و استفاده از زیرساخت‌های فیزیکی، با فرآهم کردن ابزار مدیریت خودکار و یکپارچه ، سبب تسریع  فرآیند توسعه، پیاده سازی، و بهره‌برداری انواع نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها و تسهیل ورود کسب‌وکارها به بازار شده است. واحد کسب‌وکارهای سازمانی ایرانسل نیز با توجه به مزایا و نقش اساسی این سرویس در پیشرفت کسب‌وکارها اقدام به پیاده‌سازی و ارائه آن نموده است. این زیرساخت قابلیت‌های ویژه و متعددی دارد که در ادامه این مقاله به تشریح تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

قابلیت‌های زیرساخت ابری ایرانسل

 

 

امنیت (Security)

/wp-content/uploads/2021/04/s-1-e1618672164818.jpg

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های زیرساخت ابری ایرانسل امنیت بالای آن است. چرا که به صورت دوره‌ای و منظم تحت تست‌های مختلف امنیتی سنجیده شده و به‌روزرسانی‌های مورد نیاز در لایه‌های مختلف اعمال می‌گردد. از طرف دیگر، زیرساخت ابری ایرانسل بر اساس الزامات و استانداردهای امنیتی اپراتور راه‌اندازی و ارائه شده است.

قابلیت‌های پشتیبان‌گیری خودکار، فایروال قابل مدیریت توسط مشتری و همچنین امکان اتصال به شبکه APN، هم در بالا رفتن سطح امنیت این خدمات تأثیر بسیاری دارد.

پشتیبان‌گیری خودکار (Backup)

/wp-content/uploads/2021/04/ss-e1618671933478.jpg

داشبورد زیرساخت ابری به کاربران خود امکان می‌دهد که به صورت در لحظه یا زمان‌بندی شده، و به صورت کاملا خودکار از سرور ابر و دسیک های مجازی خود بک‌آپ تهیه کنند. مشتریان می‌توانند داشبورد خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه یا سالیانه از سرور بک‌آپ گرفته شود. نسخه بک‌آپ در فضایی خارج از سرور اصلی ذخیره می‌شود.

 

فایروال (Firewall)

فایروال اختصاصی با قابلیت مدیریت ترافیک ورودی و خروجی به کاربران امکان می‌دهد که امنیت زیرساخت‌ها ی مجازی خود و سرویس‌های مربوط به آن را مدیریت  کنند. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که پروفایل‌های امنیتی متعددی با قوانین قابل مدیریت در سرویس فایروال خود ایجاد کرده و بر اساس سیاست‌های مورد نظر به سرورهای ابری خود تخصیص دهند.

 

امکان اتصال دیسک خارجی (External Disk)

یکی از امکانات ارائه شده در خدمات زیرساخت ابری ایرانسل دیسک خارجی است. دیسک خارجی کاربردی مشابه با هارد اکسترنال دارد؛ با این تفاوت که کاملا مجازی است. این دیسک به شما امکان می‌دهد که علاوه‌بر فضای ذخیره‌سازی موجود بر روی سرور، از فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی داده‌های خود استفاده کنید. می‌توانید دیسک خارجی را به یک سرور Attach کنید یا آن را از سرور Detach  کرده، به سرور دیگری متصل کنید.

 

پرداخت هزینه به‌ ازای میزان استفاده از خدمات (Pay as you go)

شیوه قیمت‌گذاری این خدمات به صورت پرداخت به میزان مصرف (Pay as you go) است.

در این مدل، کاربران در ابتدا کیف پول مجازی خود را شارژ می‌کنند و سپس هزینه مربوط به خدمات، به صورت ساعتی و بر اساس میزان منابع  اختصاص یافته، یعنی پردازشگر (CPU)، حافظه (RAM) و دیسک (Disk) از این کیف پول کسر می‌شود.

ما در وب‌سایت خدمات ابری ایرانسل، سه بازه قیمتی خدمات زیرساخت ابری را در قالب سه جزیره (Island) ارائه کرده‌ایم. این بازه‌های قیمتی شامل جزیره آبی (Blue Island)، جزیره سبز (Green Island) و جزیره قرمز (Red Island) است. هزینه پایه در ساعت، در هر کدام از جزیره‌ها بر اساس میزان استفاده از منابع متفاوت است.

قابلیت مقیاس‌پذیری (Scalability)

/wp-content/uploads/2021/04/sss.jpg

شما در زمان ساختن سرور ابری، میزان خاصی از منابع پردازشی را به ماشین مجازی خود اختصاص می‌دهید. اما در ادامه کار ممکن است متوجه شوید که این میزان بیشتر یا کمتر از نیاز شما است. قابلیت مقیاس‌پذیری زیرساخت ابری ایرانسل به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در هر زمان، منابع را به میزان مورد نظرتان افزایش یا کاهش دهید.

ایجاد کلاستری(خوشه‌ای)ماشین‌ها  (Cluster Deployment)

این قابلیت امکان ایجاد و راه‌اندازی ماشین‌های مجازی به‌صورت کلاستری را فراهم میکند. به عبارت دیگر نیازی به ایجاد چندباره ماشین‌های مجازی به‌صورت جداگانه نمی‌باشد و می‌توان در زمان ساخت ماشین‌ها با پیکربندی مشابه، تعداد مورد نیاز از سرورها را برای ایجاد با این پیکربندی مستقر کرد. با این ویژگی دیگر نیازی به طی کردن چندباره تمام مراحل ساخت ماشین مجازی نیست و می توان با مشخص کردن تعداد ماشین‌های با منابع یکسان، و تنها با یک درخواست تمام آنها را به‌صورت یکجا ایجاد کرد.

 

امکان اتصال به شبکه امن همراه ایرانسل (APN connectivity)

کسب‌وکارها می‌توانند همزمان با بهره‌گیری از این زیرساخت، از راهکار شبکه امن همراه (APN) نیز استفاده کنند و کاربران همواره به دیتاسنتر ابری خود بر بستری امن دسترسی داشته باشند.

 

فضای ذخیره‌سازی آبجکت (Object Storage)

ذخیره‌سازی آبجکت همان ذخیره‌ی‌ داده‌ی‌ بدون ساختار (Unstructured) با استفاده از API  و همین‌طور نسخه تحت وب می‌باشد. بر خلاف ذخیره‌سازی بر روی دیسک، در ذخیره‌سازی آبجکت به جای دسترسی به هر فایل به یک شی(Object) کامل بر بستر شبکه دسترسی خواهید داشت. فایل‌های ذخیره شده در این مدل ذخیره‌سازی می‌تواند هر نوع محتوای تصویری، ویدئو، لاگ یا داده‌های مستقل باشد و دقیقا به همین دلیل به آن بدون ساختار (ساختار نایافته) می گویند.

 

برنامه‌های تک‌کلیکی (One Click App Install)

با استفاده از این قابلیت تنها با یک کلیک و انتخاب Applicationها و Imageهای آماده، می‌توانید به جای استفاده از کنسول و نصب‌های پیچیده پکیج‌ها، نرم‌افزار مورد نظر خود را در هنگام ایجاد ماشین مجازی نصب کرده و به سادگی از آن استفاده کنید. با کمک این قابلیت می‌توانید فرآیند نصب و راه‌اندازی سرورها و اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را ساده‌سازی و در زمان و مصرف ترافیک لازم برای دانلود پیکیج‌های مورد نیاز صرفه‌جویی کنید.

 

(DNSaaS (DNS as a Service و دامنه‌ها

با این قابلیت برای هدایت رکوردهای DNS (ِDomain Name System) دیگر نیازی به پیکربندی و تنظیمات پیچیده ندارید و صرفا با چند کلیک می‌توانید همه تنظیمات و رکوردهای مربوط به سرویس DNS را بدون نیاز به راه‌اندازی سرورهای DNS جداگانه، به سرعت و به راحتی ایجاد و مدیریت کنید.

داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

یکی از امکانات اصلی این سرویس که راه‌اندازی و استفاده از آن را تسهیل و تسریع می‌کند، داشبورد سلف‌سرویس خدمات زیرساخت ابری ایرانسل است.

این داشبورد پلتفرمی کاملا خودکار است که مشتریان در آن می‌توانند تمام امکانات مربوط به خدمات زیرساخت ابری ایرانسل را دریافت و مدیریت کنند. در مقاله بعدی درباره داشبورد سلف‌سرویس به تفصیل سخن خواهیم گفت.

 

سخن آخر

در دنیای امروز که کسب‌وکارها بیش از پیش به سوی فعالیت بر بستر اینترنت ‌می‌روند، استفاده از خدمات ابری با سطح امنیت بالا به یک مزیت رقابتی تبدیل شده است. در این میان، واحد کسب‌وکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه خدمات زیرساخت ابری خود، کسب‌وکارها را در این مسیر همراهی می‌کند.

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

دیتاسنتر ابری
شامل تمام منابع و امکاناتی است که در دیتاسنترهای فیزیکی وجود دارد اما با این تفاوت که تماما بصورت مجازی، خودکار، بهینه و در لحظه قابل ایجاد و تخصیص می باشد. زیرساخت و دیتاسنتر ابری با هدف ایجاد سبد محصولی کامل و کارآمد از تمامی خدمات قابل ارائه در دیتاسنترهای فیزیکی در کنار یکپارچه سازی و همگام سازی آنها با افزونه های توانمندساز برای استفاده کنندگان خدمات ابری و به منظور بهبود قابلیت های فنی سرویس، کاهش میزان مصرف انرژی، زمان و هزینه و نهایتا بهبود تجربه کاربری ارائه میگردد. دیتاسنتر ابری ایرانسل تمام خدمات مربوط به زیرساخت های ابری را بصورت کامال یکپارچه ، خودکار و کاربرپسند برای استفاده در اهداف و کاربردهای متنوع ارائه می نماید. تمامی منابع در این سرویس قابل تنظیم و از طریق پرتال کاربری در دسترس هستند. در زیرساخت ابری ایرانسل مدیریت، پردازش، ذخیره سازی و انتقال داده ها مطابق با آخرین استانداردهای بزرگترین اپراتور دیتای کشور و در بستری کامال امن صورت میپذیرد. همچنین در طراحی و پیاده سازی این سرویس از آخرین نسل از فناوری ها، سرورها و تجهیزات شبکه استفاده شده که این امر باعث ایجاد قابلیت های چشمگیر در بهبود بهره وری، مقیاس پذیری، دسترس پذیری، عملکرد و کنترل خطا بهمراه کاهش زمان و هزینه در تمام سطوح زیر بنایی تا باالترین الیه های کاربردی این سرویس گردیده است.

امکانات زیرســاخـت و دیتاسنـتر ابـری: Custom and Hardened (Instances Template قابلیت ایجاد، فعال سازی و مدیریت تعداد زیادی از ماشینهای مجازی پرکاربرد، امن سـازی شده و یا شخصی سازی شده توسط شما تنها با چند کلیک در دیتاسنتر ابری ایرانسل گنجانده شده است و شما میتوانید با استفاده از این ماشین ها در زمان راه اندازی و بهرهبرداری سرویسهای ابری خود صرفهجویی کرده و تجربهای متفاوت در استفاده از خدمات ابری را برای خود و کسب و کارتان ایجاد کنید.
 

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

سرویس وی پی ان پالس )VPN)+کلیه مشترکان سازمانی را قادر میسازد با استفاده از بستر ارتباطی ایرانسل، بین کلیه نقاط مورد نظر در شبکه خود ارتباطی امن و یکپارچه برقرار سازند. ساختار ارتباطی نقاط و شعب در این سرویس میتواند متناسب با شیوه ارتباطی شبکه مد نظر متقاضی به صورت الیه ۲ یا الیه 3 و با امکان ارتباط شعب با یکدیگر یا منحصرًا با دفتر مرکزی یا دیتا سنتر اصلی پیادهسازی گردد.با وجود آنکه این ارتباط مستقل از شبکه اینترنت ایرانسل برقرار میشود و از امنیت قابل مالحظهای منطبق بر استانداردهای امنیتی حاکم بر هسته و ساختار این شبکه برخوردار است اما مشترکین قادر خواهند بود به منظور ارتقا امنیت تبادل داده و حفظ محرمانگی اطالعات از مکانیزمهای تانلینگ بر روی این شبکه نیز بهرهمند گردند. پایداری این سرویس بر روی شبکه، بهواسطه بهرهمندی از مودمهای پیشرفته و برخورداری همزمان از شبکههای ثابت و سیار ایرانسل )تکنولوژی FD و TD)تأمین میشود.

مـزایـا و قـابلیـتها :
ارائه توافقنامه تضمین سطح کیفیت )SLA)
قابلیت اعمـال تونـل و کدنـگاری از مبـدأ تا مقـصد امکان برقراری ارتباط میان کلیه نقاط پایانی سیار و ثابـت امکان تخصیص یک IP یا رنجی از IP ثابت به نقاط ارتباطی سهـولت و سرعت در توسعه شبـکه ارتبـاطی مشتری )Scalability High)
عدم دسترسی به شبکه برای سیمکارتهای خارج از شبکه اختصاصی مشترک
عدم وابستگی به اینترنت به علت استفاده از شبکه داخلی و اختصاصی ایرانسل
برخورداری از باالترین پهنای باند ممکن با اتکا بر شبکه ارتباطی نسل چهار )4G-LTE) امکان ارتباط با نقطه مرکـزی یا دیتـا سنتر از طریق خطـوط MPLS ،رادیـو و مودم LTE/4G
پوشش گسترده جغرافیایی و منعطف با توجه به پشتیبانی همزمان از هر دو تکنولوژی TDD و FDD تضمین حداقل سرعت دسترسی به شبکه و عدم وابستگی به حجم مصرف داده )حجم نامحدود(
امکان به کارگیری هم زمان هر دو تکنولوژی TDD و FDD( مودم همراه و ثابت( بر بستر شبکه ارتباطی نسل چهار )4G-LTE )

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

معرفی

این سرویس به شما امکان می‌دهد در هنگام تماس به‌صورت همزمان از اینترنت نیز استفاده کنید. یعنی در حین مکالمه‌ای با کیفیت بالا می‌توانید همزمان در اینترنت هم به جستجو بپردازید، ایمیل چک کنید، آنلاین خرید کنید یا از خدمات دیگر اینترنت بدون نیاز به قطع تماس استفاده کنید. 

 

تفاوت تماس‌های عادی و VoLTE چیست؟

هنگامی که در حال استفاده از اینترنت 4G هستید، با برقراری تماس صوتی عادی (بدون داشتن سرویس VoLTE) اینترنت 4G به 3G تبدیل می‌شود و از سرعت آن کاسته خواهد شد. اما با استفاده از سرویس VoLTE، همزمان هم مکالمه شما برقرار می‌ماند و هم افت سرعت اینترنت نخواهید داشت.
 

سرویس تماس از طریق شبکه LTE

  • تجربه کیفیت HD صدا در مکالمه‌ها که در تماس‌های عادی ممکن نیست( اگر هر دو نفر در یک تماس صوتی از گوشی با قابلیت VoLTE استفاده کنند)
  • امکان برقراری سریع تماس در شبکه 4G نسبت به تماس‌های عادی
  • امکان استفاده همزمان از مکالمه و دیتا 4G
     

    برای استفاده از تماس از طریق شبکه LTE

    برای استفاده از این سرویس کافیست توجه داشته باشید که:

  • گوشی شما از سرویس VoLTE پشتیبانی کند.
  • سیم‌کارت 4G یا NFC داشته باشید. 
  • آخرین نسخه سیستم‌عامل روی گوشی شما نصب شده باشد.
  • در قسمت تنظیمات (Settings) گوشی خود، گزینه VoLTE را فعال کرده باشید. وقتی در مناطق تحت پوشش شبکه 4G باشید، آیکون VoLTE در بالای صفحه گوشی شما نمایان می‌شود که نشان می‌دهد شما می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.
     

    تفاوت تماس‌های عادی و VoLTE چیست؟

    هنگامی که در حال استفاده از اینترنت 4G هستید، با برقراری تماس عادی، اینترنت 4G به 3G تبدیل می‌شود.
    تماس‌های VoLTE نسبت به تماس‌های عادی سریع‌تر برقرار می‌شوند.
    اگر هر دو نفر در یک تماس صوتی از گوشی با قابلیت VoLTE استفاده کنند، می‌توانند کیفیت صدای HD را تجربه کنند که در تماس‌های عادی ممکن نیست.

    آیا لازم است فردی که با او تماس می‌گیرم هم امکان استفاده از VoLTE را داشته باشد؟
    در صورتی که گوشی فرد مقابل از VoLTE پشتیبانی نکند (و یا اینکه سرویس VoLTE برای مدل گوشی فرد مقابل در شبکه ایرانسل تاکنون راه اندازی نشده باشد)، وی می‌تواند از برخی خدمات VoLTE مانند عدم قطع شدن اینترنت 4G حین تماس بهره ببرد اما تجربه مکالمه با کیفیت HD منوط به داشتن VoLTE برای هر دو طرف تماس است.

    آیا برای استفاده از سرویس VoLTE باید سیم‌کارتم را تعویض کنم؟
    برای استفاده از سرویس VoLTE کافیست سیم‌کارت 4G داشته باشید. اگر سیم‌کارت فعلی شما3G است می‌توانید با مراجعه به صفحه ارتقای سیم‌کارت از 3G به 4G به صورت آنلاین سیم‌کارت خود را 4G کنید یا به صفحه بازصدور یا تعویض سیم‌کارت 3G با 4G مراجعه کنید و با دیگر روش‌های تعویض سیم‌کارت آشنا شوید.

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

معرفی پیام چند رسانه ای

سرویس پیام چند رسانه‌ای (MMS یا Multimedia Messaging Service) به شما امکان می‌دهد متن‌های طولانی، عکس و موسیقی را به سایر مشترکان ایرانسل ارسال یا ایمیل کنید. هر پیامی که تا سقف ۳۰۰ کیلوبایت شامل متن یا عکس یا صوت باشد، یک پیام چندرسانه‌ای محسوب می‌شود. همچنین با استفاده از این سرویس دیگر محدود به ۱۶۰ کاراکتر پیامک‌های عادی نیستید و می‌توانید متن‌های طولانی را به سادگی در یک پیام ارسال کنید.

 

تفاوت پیامک (SMS) و پیام چندرسانه‌ای (MMS) چیست؟

با سرویس پیامک تنها می‌توانید متن ارسال کنید و هر پیامک ۱۶۰ کاراکتر است. در حالی که پیام چندرسانه‌ای به شما امکان می‌دهد تا حجم ۳۰۰ کیلوبایت متن، عکس و کلیپ ویدئویی را در یک پیام ارسال کنید..

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

اینترنت ثابت نسل ۴ و ۴/۵ (TD-LTE) بهترین اینترنت برای استفاده در سازمان‌ها، موسسه‌ها، شرکت‌های تجاری و منازل مسکونی است. اگر در حال حاضر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنید ولی از کیفیت خدمات ارائه شده رضایت ندارید، یا اگر در منطقه زندگی شما پورت خالی برای ارائه خدمات اینترنت ثابت وجود ندارد، اینترنت پرسرعت 4G/4.5G ثابت (با دامنه سرعت ۱ مگابیت بر ثانیه تا ۸۰ مگابیت بر ثانیه)، بهترین اینترنت برای شماست.
 

مزایا و قابلیت‌های اینترنت ثابت نسل 4 و 4/5 (TD-LTE)

  • بیشینه سرعت تا هشتاد مگابیت بر ثانیه
  • بسته‌های متنوع
  • بدون نیاز به خط ثابتَ
  • مناسب برای کاربران پرمصرف
  • سهولت در جابجایی
  • راه‌اندازی سریع
  • پایداری در آپلود و دانلود
  • قابلیت ارائه آی پی ثابت برای اسفتاده های مرد نیاز
  • قابلیت استفاده از تلفن اینترنتی برای مناطقی که دور از محدوده کاری شرت های مخابراتی حلی هسنند
     

    روش استفاده از اینترنت ثابت نسل 4 و 4/5 (TD-LTE)

    برای استفاده از این فناوری، به یک سیم‌کارت، مودم و بسته اینترنت نسل ۴ (TD LTE-FD LTE) ثابت نیاز دارید.

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

شبکه امن همراه (APN)

کانال ارتباطی امن، بدون وابستگی به اینترنت

در این سرویس گروهی از سیم‌کارت‌ها در قالب یک شبکه خصوصی مجازی بر روی شبکه موبایل با یکدیگر تبادل اطلاعات خواهند کرد. مشترکین با استفاده از این سرویس می‌توانند از طریق سیم‌کارت‌ بر بستر شبکه دیتا در یک کانال ارتباطی امن و اختصاصی، بدون وابستگی به اینترنت، به شبکه داخلی خود در نقاط مختلف کشور متصل شوند و اطلاعات مورد نیاز را با سرورهای داخلی خود تبادل نمایند.

مزایای شبکه امن همراه (APN):
  • تخصیص IP
  • پوشش گسترده
  • امنیت بالا
  • پهنای باند بالا
  • عدم وابستگی به اینترنت
  • حامد پورمهدی قائم مقامی

چگونه هزینه اینترنت خود را مدیریت کنیم؟ 8 راهکار موثر برای کاهش هزینه‌ اینترنت

با افزایش سرعت اینترنت و شروع پیشرفت نسل پنجم (۵G)، حجم بیشتری از اینترنت شما صرف شبکه‌های اجتماعی، کار و آموزش آنلاین می‌شود، در نتیجه مدیریت هزینه‌های اینترنت هم بسیار ضروری تر از قبل است.

چه از کاربران اینترنت ثابت(TDLTE) باشید و چه از اینترنت همراه استفاده کنید، می‌توانید تنها با تغییراتی کوچک در تنظیمات گوشی یا اپلیکیشن، در مصرف اینترنت خود صرفه جویی کنید. چون در بیشتر موارد، حجم اینترنت مصرفی شما با انجام دادن موردهای ساده ای، می‌شود.

راه حل های مدیریت اینترنت همراه

۱- استفاده از محدودیت اینترنت همراه

گشتن در شبکه‌های اجتماعی و وبگردی، کار لذت‌بخشی است که ممکن است ساعت‌ها شما را بدون توجه به مصرف اینترنت، به گوشی سرگرم ‌کند.

یکی از راهکارهای مناسب، تعیین سقف مجاز مصرف دیتا در تنظیمات گوشی است. شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت، محدودیت‌هایی را اعمال کنید، تا بعد از مصرف میزان مشخصی از دیتا، یک هشدار دریافت کنید.

برای این کار کافیست:

  • به بخش Connections تنظیمات گوشی بروید.
  • گزینه Data usage را انتخاب کنید.
  • در بخشMobile data usage تغییرات دلخواه خود را انجام دهید.

نکته: در این بخش می‌توانید در صورت داشتن دو سیم کارت، محدودیت‌هایی را برای هر کدام از آنها بگذارید تا به میزان مشخصی از اینترنت همراه مصرف شود.

۲- غیر فعال کردن برنامه ‌های پس زمینه

بعضی از اپلیکیشن‌های نصب شده داخل گوشی، حتی اگر باز نشوند، باز هم در پس‌زمینه‌ گوشی فعال هستند و در زمان اتصال به اینترنت، همگام‌سازی و تنظیمات مربوط به خود را انجام می‌دهند.

این حالت زمانی که تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها را روی گوشی خود نصب کرده اید، می‌تواند حجم زیادی از اینترنت همراه را مصرف کند.

راه حل برطرف کردن این مشکل این است:

  • به منوی Connections بروید.
  • بخش Data usage را انتخاب کنید.
  • گزینه Data saver را به حالت on دربیاورید تا همه فعالیت‌ها در پس‌زمینه گوشی متوقف شود.

۳- شناسایی و متوقف کردن اپلیکیشن های پرمصرف

فعال کردن حالت Data saver در گوشی‌ می‌تواند روی عملکرد برنامه‌هایی مثل اپلیکیشن‌های ایمیل و دریافت نوتیفیکیشن‌ها اثر داشته باشد.

در این شرایط می‌توانید از روش گزینشی استفاده کنید، به این صورت که تنها برنامه‌هایی که مصرف دیتای بالاتری را در پس‌زمینه دارند، غیرفعال ‌شوند.

برای این کار:

  • به بخش Apps در تنظیمات گوشی بروید.
  • با انتخاب اپلیکیشن مورد نظر گزینه Mobile data یا Data usage را خواهید دید.
  • در این بخش با غیرفعال کردن حالت background data usage می‌توانید از فعالیت هر اپلیکیشن در پس‌زمینه گوشی خود جلوگیری کنید.

۴- توقف حالت آپدیت خودکار

اگر حالت خودکار آپدیت اپلیکیشن‌ها فعال باشد، حجم زیادی از دیتا بدون اطلاع شما مصرف می‌شود. این موضوع در برنامه پلی‌استور گوگل زیاد پیش می‌آید.

برای غیر فعال کردن این قابلیت می­توانید:

از تنظیمات پلی استور، در بخش Auto-update apps، گزینه‌های به روزرسانی خودکار را غیرفعال کنید.

در بعضی از پیام‌رسان‌ها مثل واتس اپ هم، از زمان نصب به طور پیش‌فرض تمامی ویدئوها، عکس‌ها و GIF ها دانلود می‌شوند. پس از نصب این برنامه‌ها به بخش تنظیمات بروید و دانلود خودکار فایل‌ها و ویدئوها را غیرفعال کنید.

۵- استفاده از نسخه کم مصرف اپلیکیشن ها

همه اپلیکیشن ها به یک اندازه اینترنت مصرف نمی کنند و برای بهینه کردن این مصرف، در بعضی از اپلیکیشن‌ها گزینه‌ای وجود دارد که با فعال کردن آن می‌توانید از نسخه‌های سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر استفاده کنید.

برای مثل، مرورگر گوگل کروم یکی از پرطرفدارترین مرورگرها در میان کاربران گوشی‌های اندروید است که با وجود رابط کاربری ساده، دیتای زیادی را مصرف می­کند. در زمان وبگردی، می‌توانید در کنار محدود کردن بخشی از مصرف دیتا، با بستن اپلیکیشن‌های دیگر یا اختصاص ندادن اینترنت به بقیه دستگاه‌ها، از قابلیت Lite mode گوگل کروم استفاده کنید. در این حالت صفحات وب با فشرده‌سازی بیشتر و سرعت بالاتر باز می‌شوند.

برای فعال کردن این قابلیت باید:

  • به بخش settings برنامه گوگل کروم بروید.
  • گزینه Lite mode را فعال کنید. بعد از فعال کردن این حالت، می­توانید حتی مقدار دیتایی که صرفه‌جویی شده را هم ببینید.

برای بعضی دیگر از اپلیکیشن‌های پرکاربرد مثل جی‌میل، گوگل‌مپ‌ هم، نسخه‌هایLite  و کم‌حجم وجود دارد که با نصب‌ این نسخه‌ها، مقدار مصرف اینترنت کمتر می‌شود.

۶- مدیریت مصرف حجم در زمان تماشای آنلاین

پلتفرم‌های تماشای آنلاین فیلم‌ و سریال در عین سرگرم گننده بودن، با بالاتر رفتن کیفیت پخش، حجم بیشتری از بسته‌های اینترنت همراه را مصرف می‌کنند.

برای همین بهتر است از راهکارهای زیر برای کم کردن حجم مصرف اینترنت استفاده کنید:

چون برای تماشای آنلاین در این VODها فقط باید هزینه اشتراک پرداخت کنید و اینترنت همراه شما مصرف نمی‌شود.

مثلا اکر از اینترنت همراه ایرانسل استفاده می‌کنید، در تلویزیون اینترنتی لنز از مشترکان سیم کارت ایرانسل هیچ دیتایی کم نمی‌شود و می‌توانید بدون اینکه نگرانی بابت مصرف شدن حجم بسته‌ همراه خود داشته باشید، به تماشای فیلم‌ها، سریال‌ها و شبکه‌های تلویزیونی بنشینید .

۷- کنترل مصرف در زمان هات اسپات کردن

وقتی با استفاده از قابلیت هات‌اسپات (Hotspot) اینترنت همراه گوشی خود را به لپ‌تاپ متصل می­کنید، اگر ویندوز یا دیگر نرم‌افزارهای لپ‌تاپ به صورت خودکار به­روزرسانی شوند، بسته شما به سرعت تمام می شود.

 پس بهتر است قبل از این کار، به­روزرسانی خودکار ویندوز را غیرفعال کنید.

البته راهکار بهتر، گذاشتن محدودیت سقف مصرف، در زمان هات اسپات کردن است.

برای این کار:

  • به بخش portable hotspot در گوشی خود بروید.
  • قسمت personal hotspot را انتخاب کنید.
  • گزینه Data Limit را انتخاب و میزان مورد نظر خود را تعیین کنید.

۸- استفاده از اپلیکیشن‌ های مدیریت مصرف

 با مشاهده لحظه‌ای میزان مصرف دیتا، می‌توانید از تمام شدن اینترنت همراه در مواقع ضروری جلوگیری کنید. با اینکه اپراتوری مثل ایرانسل قابلیت‌های «شارژ و اینترنت اضطراری» را برای مشترکان خود فراهم کرده‌است؛ اما نصب این اپلیکیشن‌ها برای مدیریت مصرف اینترنت راهکار مناسبی است.

در ادامه با چند نمونه از این اپلیکیشن ها آشنا می‌شوید:

ایرانسل من: اگر سیم‌کارت ایرانسل دارید، نیازی به نصب هیچ اپلیکیشن اضافه‌ای ندارید، چرا که برنامه اختصاصی ما به نام «ایرانسل من» این امکانات را در اختیار شما می‌گذارد.

ویژگی‌ها:

  • منوی فارسی و امنیت بالا
  • نمایش میزان مصرف اینترنت همراه و ثابت (TDLTE)‌
  • قابل استفاده در سیستم‌عامل اندروید و iOS
  • مشاهده لحظه‌ای میزان باقی‌مانده از شارژ و بسته‌ اینترنت
  • امکان خرید و تمدید بسته‌های شارژ و…
  • DataEye: برنامه DataEye یک اطلاع‌رسان در مورد میزان مصرف اینترنت است.

ویژگی‌ها:

  • رابط کاربری آسان
  • مشاهده میزان مصرف با نمودارهای ساده
  • توقف برنامه‌های فعال در پس‌زمینه برای کاهش مصرف اینترنت
  • My Data Manager: یکی از شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن‌های مدیریت مصرف است.

ویژگی‌ها:

  • نمایش میزان مصرف اینترنت همراه، ثابت، وای‌فای و رومینگ
  • مشاهده مقدار دیتای مصرفی در صفحه Home برای کنترل دائم
  • امکان گذاشتن یک سقف مجاز برای مصرف
  • اعلام هشدار قبل از تمام شدن بسته دیتا
  • GlassWire: یکی دیگر از برنامه‌های مدیریت مصرف اپلیکیشن است که نحوه مصرف اینترنت را در تمام زمینه‌ها کنترل می‌کند.

ویژگی‌ها:

  • نمایش میزان مصرف اپلیکیشن‌ها
  • امنیت بالا مثل اطلاع‌رسانی لحظه‌ای اتصال اپلیکیشن‌ها به اینترنت
  • اطلاع‌ از برنامه‌‌‌های پر مصرف و مشکوک، برای حذف یا مدیریت آن
  • اعلام هشدار اتمام بسته

Data counter widget: پس از نصب این برنامه، برای مدیریت ‌مصرف اینترنت، یک ویجت در صفحه Home گوشی‌ شما نصب می‌شود.

ویژگی‌ها:

  • مشاهده لحظه‌ای مصرف اینترنت وای‌فای و همراه
  • رابط کاربری ساده
  • مشاهده میزان مصرف اینترنت در قالب چارت و نمودارها

راهکارهای فوری مدیریت هزینه و مصرف اینترنت

علاوه بر راهکارهای گفته شده، نکته‌ها و روش‌های دیگری هم هست که در بعضی از مواقع اضطراری می‌تواند به شما کمک کند تا بسته‌های اینترنت‌ خود را بهتر مدیریت کنید.

کارهایی مثل:

  • تغییر حالت سیم کارت از از ۴G به ۳G که با وجود کاهش سرعت، مدت زمان بیشتری را برای استفاده از اینترنت در اختیارتان می‌گذارد.
  • استفاده از حالت آفلاین اپلیکیشن گوگل مپ
  • غیرفعال کردن برنامه‌های ذخیره فضای ابری مثل گوگل درایو در حالت اینترنت دیتا و …
  • دانلود موزیک‌ها و آهنگ‌های مورد علاقه به جای استفاده از سرویس‌های آنلاین مانند اسپاتیفای و ساوندکلود

راهکارهای پیشنهاد شده از بهترین راه‌حل‌هایی هستند که به کمک آن­ها می‌توانید مصرف اینترنت همراه و ثابت (TD LTE) را مدیریت کنید.

شما چه راهکارهای دیگری می‌شناسید و از کدام یک بیشتر استفاده می‌کنید؟ آنها را در کامنت‌ها با ما مطرح کنید.

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

اتمام سریع حجم اینترنت یکی از معضلات کاربران ایرانی است، زیرا قیمت بالای حجم اینترنت باعث افزایش مخارج کاربران در این زمینه می‌گردد. در این پست سعی می‌کنیم مواردی که باعث اتمام حجم اینترنت می‌شود را بررسی کنیم.
1- بروزرسانی(آپدیت) خودکار سیستم عامل کامپیوتر یا گوشی
آپدیت سیستم عامل‌ها به صورت خودکار و پیش فرض و بدون اطلاع کاربران صورت می‌گیرد که این مورد، یکی از دلایل مهم اتمام حجم اینترنت میباشد. در تمامی سیتم عاملهای ویندور به غیر از ویندوز 10، دستور بروزرسانی خودکار سیستم عامل قابل کنترل است
2- بازی‌های آنلاین
بازی‌های آنلاین که امروزه بین کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است، حجم زیادی از اینترنت را مصرف می‌کنند. این نوع از بازی‌ها به دلیل روند طولانی مدت بازی حجم بالایی از اینترنت را مصرف می‌کنند
3- آپدیت خودکار نرم افزارهای نصب شده در گوشی و کامپیوتر
درست مشابه برزورسانی خودکار سیستم عاملها، آپدیت خودکار نرم افزار ها و اپها حجم بالایی از اینترنت را مصرف کرده و باعث اتمام زودهنگام حجم اینترنت می شوند.
4- مشاهده فیلم و صوت و عکس
کاربران نرم افزارهای پیام رسان مانند تلگرام، واتس‌اپ، لاین و.. دائما در حال ارسال و تبادل فایلهای تصویری و صوتی هستند. حجم موارد دانلود شده برخی اوقات به راحتی به چندین گیگ می‌رسد و می‌تواند بسیار سریع حجم اینترنت شما را تمام کند. کافی است سری به تنظیمات کش نرم افزار بزنید تا متوجه حجم بالای اطلاعات موجود در کش گوشی یا کامپیوتر خود شوید.
5- موزیک و ویدئو در شبکه‌های اجتماعی
پخش اتوماتیک و بدون پرسش موزیک و ویدئو در شبکه‌های اجتماعی از کاربران موضوع دیگری است که حجم اینترنت شما را می بلعد. پس قابلیت پخش خودکار ویدئو در شبکه‌های اجتماعی که در آنها فعالیت می‌کنید را غیرفعال کنید.
6- آپلود فایل
بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که مصرف ترافیک اینترنت تنها به موضوع دانلود باز می‌گردد، اما میزان آپلود دیتای شما در اینترنت هم به عنوان ترافیک ماهیانه در نظر گرفته می‌شود
7- تماس آنلاین صوتی و تصویری
اگر شما از آن دسته از افراد هستید که برای صرفه جویی در هزینه‌ها در برقراری تماس سعی می‌کنید که از تماس های صوتی و تصویری اینترنتی استفاده می کنید، در نظر داشته باشید که مصرف حجم اینترنت این نرم افزارها بسیار بالا است.
8- مشاهده وبسایت هایی با حجم سنگین
اگر به یک وب سایت که در زمینه‌ای خاص فعالیت می‌کند علاقه خاصی دارید، باید در نظر داشته باشید که اگر این وب سایت جزء وب سایت‌هایی دارای محتوا با حجم بالا (شامل نقشه‌های گوگل، عکس‌های با رزولوشن بالا، دارای بنرهای زیاد تبلیغاتی، استفاده از فلش در آنها، بارگذاری خودکار موسیقی و… ) باشند، میزان حجم اینترنت مصرفیشما زیاد خواهد شد.
9- ویروس‌ها، تروجان ها، پاپ آپ‌ها
این امر اولا باعث کندی سرعت اینترنت و بعد کاهش شدید حجم اینترنت می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما سیستم خود را همواره با آنتی ویرویس‌های معتبر اسکن کنید.
10- هک شدن
اگر تمامی موارد فوق را بررسی نمودید و مطمئن هستید که مصرف اینترنت شما با مدت زمان اتمام حجم ترافیک اینترنت شما نامتوازن و مشکوک است، پیشنهاد می‌کنیم شبکه اینترنت خود را بررسی کنید و در صورتی که از مودم وای فای استفاده می‌کنید حتما رمز آن را در دوره های زمانی مشخص، به طور مثال هر دو یا سه ماه یکبار تغییر دهید و موارد امنیتی مودم را بررسی کنید.

  • حامد پورمهدی قائم مقامی