حاشیه ای بر اصل

مطالبی درباره حاشیه های از قلم افتاده

حاشیه ای بر اصل

مطالبی درباره حاشیه های از قلم افتاده

حاشیه ای بر اصل

نکات ریز و حاشیه ای که به کارکرد و ماهیت اصل مطلب تاثیر دارند
کمیتی که بر کیفیت تاثیر میگذارند

نکاتی از حاشیه های محصولات و خدمات مرتبط با عرصه ارتباطات و اطلاعات و اینترنت

کامپیوتر قائم مقامی
فروشگاه خدمات و محصولات اینترنتی و ارتباطی بر بستر های
ADSL.TD-LTE-FD-lTE.FTTH.Wireless.Mobile Simcard
☎️ 04133252083
📱 09029909274
instagram.com/com_ghaemmaghami

#ایرانسل #آسیاتک #صفر.یک #پارس_آنلاین #شاتل #رایتل
#مودم #ADSL #TDLTE #4G #FDLT #LTE

DNS چیست

شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۰۳:۴۲ ب.ظ


 

مبین‌نت - بهترین ارائه‌دهنده اینترنت TD-LTE در ایران

هر وب‌سایت با یک نام شناخته می‌شود و علاوه بر آن، آدرس IP مخصوص خود را دارد. تفاوت IP با نام وب‌سایت در عددی بودن نمایش IP است. DNS یا Domain Name System زیرساخت یا پروتکلی است که امکان جستجو و گردش در فضای گسترده وب را برای کاربران فراهم می‌سازد. به عبارتی اگر کاربر یک نام یا آدرس وب‌سایتی را جستجو کند، DNS ارتباط این نام یا آدرس را با IP مربوط به آن برقرار می‌کند. البته DNS نیز توسط بدافزارها ممکن است با خطراتی مواجه باشد که پیشگیری از آن تا حد زیادی غیرممکن است. در این مقاله قصد داریم با مفهوم DNS و کارکردهای آن آشنا شویم و خطرات آن را شناسایی کنیم.

DNS چگونه کار می‌کند؟

هر آن چه که به اینترنت متصل می‌شود، فارغ از نوع تکنولوژی و دستگاه متصل شده، دارای یک IP مشخص است. همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، برای اینکه کاربر هنگام درج نام یک وب‌سایت بتواند صفحه مربوطه را مشاهده کند، یک واسطه‌ای در این بین باید نام آن وب‌سایت یا دامنه را تبدیل به IP ثبت شده کند. DNS همان پروتکل یا واسطه‌ای است که نام موردنظر کاربران را به IP تبدیل می‌کند و پس از شناسایی آن، صفحه موردنظر را به کاربران نمایش می‌دهد. به عبارت دیگر DNS در دنیای گسترده اینترنت و وب نقش یک چک لیست یا به عبارتی دیگر دفترچه آدرس را بازی می‌کند.
برای درک بهتر فرایند DNS آشنایی با DNS Server مفید خواهد بود. هر وب‌سایت یا دامنه حداقل یک DNS Server دارد، به این صورت زمانی که کاربران نام دامنه‌ای را جستجو کنند، DNS اطلاعات مربوط به دامنه آن وب‌سایت را از محلDNS Server جستجو و دریافت می‌کند. همچنین اطلاعات مربوط به DNS Server داخل پنل اصلی مدیریت دامنه برای مسئول آن قابل مشاهده است. ویژگی‌های DNS Server به میزان زیادی بر روی عملکرد DNS با محوریت یک دامنه یا وب‌سایت تاثیر می‌گذارد.

آشنایی با کاربردها و نحوه تغییرات تنظیمات DNS

DNS با استفاده از عمل ذخیره‌سازی، سرعت دسترسی به یک وب‌سایت را برای کاربران بالا می‌برد. در حقیقت حافظه پنهان DNS داده‌های درخواستی کاربر را ذخیره می‌کند و در دفعات بعدی درخواست کاربر، فرایند کوتاه‌تری را طی می‌کند. زمانی که زنجیره جستجو DNS کوتاه‌تر ‌شود، زمان بارگذاری بهبود پیدا می‌یابد و در نتیجه پهنای‌باند کمتری از کاربران اشغال خواهد شد.
برخی مواقع ممکن است کاربران با وارد کردن آدرس یک وب‌سایت یا جستجو نام آن، با پیغام خطا روبرو شوند. اگر این پیغام خطا مربوط به DNS باشد، می‌توان با استفاده از تعیین یا تغییر تنظیمات مربوطه، مشکل DNS را برطرف کرد. برای تغییر تنظیمات DNS مراحل زیر را طی کنید:
۱- ضمن جستجو Network and Sharing Center وارد قسمت مربوطه شوید.
۲- در صفحه باز شده، از منوی سمت چپ گزینه Change Adapter Settings را انتخاب کنید.
۳- اکنون اتصال خود به مودم مربوطه را پیدا کرده و با کلیک راست روی آن، وارد بخش Properties شوید.
۴- اکنون گزینه Internet Protocol Version 4 را از بین موارد موجود پیدا کرده و دوبار روی آن کلیک کنید.
۵- حالا روی گزینه Use the Following DNS Server address  بزنید و در بخش اول اعداد موردنظرتان را وارد کنید.
با استفاده از مراحل فوق می‌توان DNS دستگاه موردنظر را تغییر دهید البته نباید فراموش کرد که در نهایت برای اعمال این تغییرات حتما روی گزینه OK کلیک کنید.

خطرات پیرامون DNS

برخی از مواقع هکرها و بدافزارها با حملاتی که نسبت به DNS و دستکاری آن انجام می‌دهند، کاربران را به سمت سایت‌های مخرب هدایت می‌کنند. به این صورت که کاربر با جستجو نام یک وب‌سایت قصد ورود به صفحه موردنظر را دارد، اما حملات به DNS سبب تغییر اطلاعات شده و کاربر را هدایت به سمت صفحه‌ای خاص می‌کند که برای او مشکل‌ساز خواهد بود. باید در نظر داشت که مقابله با حملات و خطرات پیرامون DNS به میزان زیادی قابل انجام نیست.

جمع‌بندی

تمامی نکات ذکر شده نشان می‌دهد که DNS به خوبی توانسته است نقش زیرساختی خود را در انتقال از نام به آدرس IP موردنظر ایفا کند. البته بررسی این فرایند نشان می‌دهد که DNS علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، ممکن است کاربران را با خطراتی نیز مواجه سازد. «تروجان» و حملاتی که به «روتر» کاربران می‌شود در حقیقت تغییرات مخربی را در زمینه DNS به کاربران تحمیل می‌کند. برای ممانعت از حملات می‌توان از ابزارهای مختلفی برای ضبط تغییرات DNS استفاده کرد. همچنین در صورت نیاز به تغییر DNS دریافت مشورت از اپراتور به کمک کاربران خواهد آمد.

 

  • حامد پورمهدی قائم مقامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی